Melle Meijer, Maarten van de Weijer en Marnix Kistemaker maakten alle 3 mantelzorg van dichtbij mee. Ze liepen tegen een hoop problemen aan. Over waar ze moesten zijn en hoe lang het duurde voordat ze hulp kregen bijvoorbeeld. Dat bracht hen op het idee voor het digitale platform KOPPL. Dit platform koppelt Amsterdammers met hulpvragen direct aan organisaties in hun buurt.
Waarmee helpt KOPPL?
- Gezelschap of activiteiten. Samen iets gezelligs doen, ergens naartoe gaan of iets leren? Via KOPPL vindt u gemakkelijk gezelschap en activiteiten in de buurt.
- Ondersteuning bij geldzaken en zelfstandig wonen. Zelfstandig wonen is helemaal niet makkelijk. Soms wilt u wat extra advies of ondersteuning. Via KOPPL vindt u hulp bij geldzaken, wonen, gezin of als u voor iemand anders zorgt.
- Vrijwilligerswerk. 70% van de Amsterdammers helpt graag anderen. Via KOPPL geeft u aan waar u goed in bent of waar u mee kunt helpen.
3 stappen
Van de Weijer: “We willen met KOPPL de basisvoorzieningen in de stad zo toegankelijk mogelijk maken. De zuil staat op publieke plekken. Daardoor kunnen mensen die niet zo handig zijn met internet of computers tóch toegang krijgen. Voor mensen die niet veel buiten de deur komen ontwikkelen we een app.” Het koppelen gaat in 3 stappen. Eerst kiest u de ondersteuning die u nodig heeft. Dan wordt een vrijblijvend verzoek gestuurd naar een organisatie in uw buurt. Daarna neemt de organisatie contact op om te helpen. Kistemaker: “We merken dat mensen heel enthousiast zijn. Omdat het heel laagdrempelig is en de organisaties echt contact opnemen.”
Vrijwilligerswerk
KOPPL begon als platform voor (schuld)hulpverlening en (mantel)zorg, maar al snel kwam daar vrijwilligerswerk bij. Meijer: “Aan vrijwilligerswerk hadden we nog niet eens gedacht. Toen mensen KOPPL gingen gebruiken, meldden ze zich spontaan aan als vrijwilliger. We hebben dus vrij snel de vrijwilligersknop toegevoegd."
Tientallen organisaties
Inmiddels zijn al tientallen organisaties aangesloten bij KOPPL. Kistemeijer: “We zitten met iedereen aan tafel. We zijn gestart met 3 organisaties die we hebben gevraagd: wie moet er nog meer bij? Hulpverleners hebben een groot netwerk. Soms mist iemand iets, die wijst ons daarop en brengt ons in contact. Organisaties melden zich nu ook zelf aan.”