Zomer 2023 waren de Weesperstraat en andere doorgangsroutes zes weken lang van 06.00 tot 23.00 uur met een verkeersknip afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Het experiment was bedoeld om de leegbaarheid in de stad te vergroten en het autoverkeer terug te dringen.
Volgens verkeerswethouder Melanie van der Horst had de omstreden verkeersproef onvoldoende positief resultaat. Zo bleef het aantal verkeersongevallen gelijk. Het verkeer in Amsterdam nam met 3 procent af. De luchtkwaliteit in het gebied rond de Weesperstraat verbeterde met 14 procent, op de omleidingsroutes ging die juist met 9 procent achteruit. Sinds februari dit jaar is de knip definitief van de baan.
Van der Horst dacht er toen al aan het aantal rijbanen terug te brengen en kijkt nu samen met de gemeente waar de Weesperstraat versmald kan worden. De hele straat versmallen zou leiden tot verplaatsing van het verkeer naar de omgeving. Door de maximum snelheid te verlagen, kan het verkeer in een ‘groene golf’ in een keer doorrijden. Hoe de vrijgekomen ruimte op straat wordt ingericht is nog onbekend.
Door de van meet af aan omstreden knip ontstond vorige zomer in met name het oostelijk deel van het centrum een verkeerschaos. Verkeersregelaars kregen het zwaar te verduren en werden in sommige gevallen belaagd. De knip verdeelde politici en buurten in Amsterdam. Voorstanders van de knip wonen vooral in de Weesperstraat, de Plantagebuurt en op de Kadijken. De meeste bewoners van Kattenburg, de buurt die steeds volliep met verkeer dat de enige omleidingsroute volgde, waren tegen de proef. Groot punt van kritiek was dat van aanvullend openbaar afhankelijke mensen niet thuis konden worden gehaald en gebracht in het met slagbomen afgezette gebied.
Tijdens een van de vele spoeddebatten bleek Van der Horst niet van alle incidenten op de hoogte te zijn. Een hoogzwangere vrouw en haar verloskundige, die volgens het protocol handelde, werden minutenlang door verkeersregelaars tegengehouden. Hulpdiensten liepen vertraging op om hun bestemming te bereiken of stonden vast in het verkeer. Om dit in de toekomst te voorkomen worden plannen gemaakt met de ambulance, brandweer en politie. Van der Horst gaat ook in overleg met de taxibranche, aanvullend openbaar vervoer en zorgaanbieders.