AMSTERDAM - Het Rijk en partners hebben afspraken gemaakt over grote investeringen in het openbaar vervoer en de infrastructuur in de Metropoolregio Amsterdam. Project Zuidasdok kan door, de metro Noord/Zuidlijn rijdt straks door naar Hoofddorp, en de metro Ringlijn (lijn 50) trekken we door naar Haven-Stad. Het gaat om 5,4 miljard euro, waarvan het Rijk 4,1 miljard euro betaalt en de andere partijen samen 1,3 miljard euro bijdragen.


Daarnaast komt er ongeveer 1,3 miljard euro van het Rijk beschikbaar voor infrastructuur. Dat leidt tot een versnelling van de woningbouw in de regio Amsterdam. 350 miljoen euro is bestemd voor Amsterdam.

Welke gebieden?

Het gaat om investeringen in de gebieden NDSM (2,1 miljoen), Amstelstation (12,3 miljoen), Hamerkwartier (4,7 miljoen), Zeeburgereiland/IJburg (106 miljoen), Haven-Stad Zuid (35 miljoen) en Zuidoost (192 miljoen). Bij elkaar iets meer dan 350 miljoen.

Sneller reizen van en naar de regio

Door investeringen in de 3 grote ov- en infraprojecten kunnen mensen straks goed in, van en naar dit drukke gebied reizen, vanuit heel Nederland, en zelfs internationaal. Nu zijn dat per dag al zo’n 1,7 miljoen mensen, en dit worden er nog veel meer.

Spoor en metro

Als de metro Noord/Zuidlijn wordt verlengd naar Schiphol en Hoofddorp, kunnen er tegelijk meer treinen van en naar de regio rijden. Ook project Zuidasdok – met een gedeeltelijke ondertunneling van de Ringweg A10 – maakt de noordelijke Randstad beter bereikbaar over de weg én het spoor. De nieuwe woningen die we van plan zijn te bouwen in de regio, tot een aantal van 325.000 in 2050, worden zo ook goed bereikbaar met het openbaar vervoer.

Duurzaam

Een op elkaar aansluitend openbaar vervoer zorgt voor duurzaam reisgedrag. Het wordt makkelijker, comfortabeler en sneller om met de metro, trein en fiets te reizen. Dat zorgt voor prettig reizen en minder files op de wegen.

Verbinden

De investeringen verbinden 3 economische centra met elkaar: Amsterdam binnen de Ring, Amsterdam-Zuid en Schiphol-Haarlemmermeer. Ook voorzieningen als ziekenhuizen en universiteiten worden beter bereikbaar. De bouw van nieuwe kantoren zorgt voor veel extra banen.

Ondergronds

Het project Zuidasdok betekent de vernieuwing en uitbreiding van station Amsterdam Zuid. Er komt een tweede stationspassage, de huidige stationspassage wordt breder en er komt een extra treinperron met 2 sporen. Ook wordt de A10 Zuid verbreed en komt deze weg deels ondergronds.

Vanaf 2030 verlengen metrolijnen

Het verlengen van de bestaande metro Noord/Zuidlijn richting Schiphol en Hoofddorp begint naar verwachting in 2030. Ook gaan we de metro Ringlijn (lijn 50) ‘sluiten’. Eerst wordt de metro doorgetrokken naar Hemknoop (nieuw metrostation voor het nieuwe woon-werkgebied Haven-Stad) en tramlijn 5 naar Haven-Stad. Er wordt ook onderzoek gedaan naar de uitbreiding van de Ringlijn tussen Amsterdam Sloterdijk en het Centraal Station.

Ook goed voor onze bewoners

Melanie van der Horst, wethouder Verkeer en Vervoer: “Met deze enorme investeringen in het openbaar vervoer zorgen we niet alleen voor goede bereikbaarheid van onze regio voor het hele land, maar ook voor onze bewoners. Er gaan meer en snellere metro's rijden en we verbinden nieuwe wijken, zoals Haven-Stad en Schinkelkwartier, goed met de stad, de regio en het land."