De stad wordt steeds drukker. Meer toeristen, meer horeca, maar ook meer bewoners die graag rustig willen slapen. We proberen daar als gemeente de balans in te bewaren. Daarom hebben we nieuwe horecaregels opgesteld. In het nieuwe horecabeleid staan bijvoorbeeld strengere sluitingstijden voor cafés, snackbars en restaurants. Ook komt er een vergunningsplicht voor terrassen en mag er nog maar beperkt versterkt geluid op straat.
Hoe werkt inspreken?
Deze plannen liggen nog niet vast. De gemeenteraad beslist pas later dit jaar. Eerst is het woord aan de stad. Op de inspreekavond kunt u kort uw mening geven. U moet zich wel vooraf aanmelden. Dat kan tot maandag 14 april, 12.00 uur via het aanmeldformulier.
Waar en wanneer?
De inspreekavond vindt plaats op dinsdag 15 april. We beginnen om 19.00 uur in de Raadzaal op het stadhuis, Amstel 1. Ook als u niet wilt inspreken, bent u welkom. Dan kunt u plaatsnemen op de publieke tribune.
Inspreken via een brief of video
Kunt u niet aanwezig zijn? Inspreken is ook mogelijk via een schriftelijke bijdrage aan secretariaatAZ@amsterdam.nl of een videoboodschap. Deze bijdragen worden niet op de avond zelf voorgelezen of getoond, maar wel meegenomen.
Wat gebeurt er daarna?
De inspreekavond wordt georganiseerd op verzoek van de raadscommissie Algemene Zaken. Deze commissie bespreekt het nieuwe beleid op 8 mei. Na de commissiebehandeling neemt de gemeenteraad een besluit over het horecabeleid.
Meer weten
Wilt u meer weten over het nieuwe horecabeleid? Kijk dan op Nieuwe regels voor Amsterdamse horeca. Heeft u vragen over het inspreken? Kijk dan op Raad organiseert inspreekavond nieuw horecabeleid.