Met de proef werd op de Constantijn Huygensstraat en de Bilderdijkstraat onderzocht wat het betekent wanneer de weg niet wordt ingedeeld op type voertuig, maar op snelheid. Op de rijbaan is de maximumsnelheid 30 km/u en op het fietspad gold een adviessnelheid van maximaal 20 km/u. De metingen laten zien dat er meer (brom)fietsers op de rijbaan reden. Van 12% bij de 0-meting, naar 14,4% (1-meting) en 15,1% (2-meting).
Uit de proef bleek dat automobilisten op de rijbaan voldoende afstand hielden van fietsers en dat automobilisten en fietsers tijdens het in- en uitvoegen rekening met elkaar hielden. Tijdens de proef waren er dan ook geen onveilige situaties. Doordat niet veel fietsers gebruik maakten van de rijbaan, was er geen grote afname te zien in snelheid en drukte op het fietspad. Veel fietsers bleven op het fietspad, omdat ze zich daar veiliger of prettiger voelden of niet sneller wilden fietsen. Fietsers die op de rijbaan reden, vonden dit prettig en ondanks de kleine effecten staan de meeste fietsers positief tegenover het idee om dit op meerdere plekken toe te staan. Automobilisten zijn hier in de enquête minder positief over.
Wethouder Melanie van der Horst (Verkeer en Vervoer): “Door de snelheidsverschillen en de drukte op het fietspad moeten we goed nadenken over de meest logische plek op de weg voor snelle fietsers en vrachtfietsen. Want ik hoor steeds vaker dat ouderen of ouders met kinderen niet meer de fiets durven te pakken, omdat ze het fietspad gevaarlijk druk vinden. Deze proef heeft laten zien dat snelle fietsers veilig op de rijbaan kunnen rijden. De komende tijd gaan we verder experimenteren om de snelheid op het fietspad omlaag te krijgen, samen met het Rijk en andere gemeenten. Dit voorjaar starten we al met een proef om snelle fietsers langzamer te laten rijden in het Rembrandtpark, Westerpark en Vondelpark.”
Vervolg