“Wij bedienen hier niet alleen de Oranjesluizen, maar ook de Schellingwouderbrug en het gemaal in IJmuiden”, vertelt Eric Broekstra. “Daarnaast zijn er nog 2 collega’s bezig met de verkeersbegeleiding op het IJ. We zitten hier namelijk op een kruising van drukke vaarroutes. Enerzijds het Noordzeekanaal en het IJ en anderzijds het Amsterdam-Rijnkanaal."
Drukke sluizen
"Per jaar passeren 40.000 beroepsschepen onze sluizen en dan in het seizoen ook nog eens 40.000 plezierschepen. We reserveren 1 sluis voor de pleziervaart en 3 voor de beroepsvaart. Dat zijn bijvoorbeeld containerschepen, beunschepen, tankers en schepen met veevoer naar oostelijk Nederland of Duitsland.”
Gevarieerd
“Het werk hier is heel gevarieerd. Je bedient niet alleen de scheepvaart, maar zorgt ook voor de waterhuishouding. Dat laatste wordt steeds complexer. Met weersextremen en droogte, en het Binnen-IJ dat steeds zouter wordt."
Duits en Engels
"De scheepvaart is heel internationaal. Onze officiële voertalen zijn voor de binnenvaart Nederlands en Duits, en bij de zeehavens ook Engels. Al is het niet met iedereen goed communiceren. Vooral pleziervaarders snappen niet altijd wat van hen verwacht wordt. Samen met mijn collega’s zorg ik dat alles optimaal verloopt. We hebben een hecht team, dat maakt werken bij de Oranjesluizen ook zo bijzonder.”