Wethouder Melanie van der Horst (Verkeer en Vervoer): "Ik wil meer ruimte maken voor fietsers. Er stappen gelukkig steeds meer mensen op de fiets, dus er moeten veilige, ruime fietsroutes komen in de stad, zodat het nog aantrekkelijker wordt om met de fiets door de stad te reizen."
Drukke fietsroute
De fietsroute IJ-Geldersekade is een van de drukste fietsroutes in de stad. Door de toename van het aantal fietsers is de bestaande fietsroute krap en onoverzichtelijk geworden en is er te weinig ruimte om te wachten voor de oversteekplaatsen. Voetgangers hebben daarnaast te weinig ruimte op de stoep. De route wordt daardoor als onveilig ervaren en staat in de top 10 van meest onveilige plekken in stadsdeel Centrum.Na de herinrichting is er meer ruimte voor fietsers en voetgangers, waardoor het prettiger fietsen wordt, met minder oversteken. Door het eenrichtingsverkeer moeten de auto's vanaf de Geldersekade rechtsaf, zodat er minder kruisend en doorgaand autoverkeer is. Dit zorgt ook voor minder verkeer in de Nieuwmarkt- en Lastagebuurt. Hierdoor verbetert de doorstroming voor fietsers, voetgangers en openbaar vervoer op het kruispunt met de Geldersekade en is er minder autoverkeer op de Prins Hendrikkade. Voordat deze werkzaamheden kunnen starten, wordt de Kattenburgerstraat aangepast en wordt daar 30 km/uur ingevoerd.
Werkzaamheden
De werkzaamheden starten naar verwachting eind maart 2023 en duren ongeveer 18 maanden. De werkzaamheden van Liander, Waternet en GVB worden tegelijk met de herinrichting uitgevoerd. Het gaat om werkzaamheden aan kabels en (drinkwater) leidingen, riolering, en de metrobuis. Uiterlijk oktober 2024 moeten de werkzaamheden klaar zijn, omdat ProRail in 2024 start met de vervanging van de vijf spoorbruggen over de Oostertoegang.Autoluw
De aanpassing van de fietsroute IJ-Geldersekade is een van de maatregelen uit de Agenda Amsterdam Autoluw. De Agenda Amsterdam Autoluw maakt ruimte in de stad voor voetgangers en fietsers en verhoogt de kwaliteit van de openbare ruimte.