Everhardt: "Het mkb is van groot belang voor de werkgelegenheid in de regio Amsterdam. Digitalisering helpt deze ondernemers te groeien, bijvoorbeeld doordat ze daarmee hun afzetmarkt kunnen vergroten of hun dienstverlening toegankelijker kunnen maken. Midden- en kleinbedrijven leren hoe ze hun bedrijfsvoering het beste kunnen digitaliseren via het digitaliseringsoffensief. Door middel van workshops en groepsprogramma's leren ondernemers digitale kansen te benutten. Een mooi en noodzakelijk initiatief, dat de gemeente subsidieert met 400.000 euro."
MKB Amsterdam-voorzitter Bart Drenth: "Het bijhouden van een administratie of het contact met klanten; dat soort zaken kun je prima digitaliseren. Meer geavanceerde kansen liggen in het gebruiken van kunstmatige intelligentie. MKB Amsterdam wil zoveel mogelijk ondernemers helpen een stap te zetten met digitalisering."
Startbijeenkomst
Ondernemers namen op de bijeenkomst deel aan een aantal workshops, waaronder een workshop artificiële intelligentie binnen het mkb door Willem Schellekens van Fietskoerier.nl, een workshop Personal Branding LinkedIn door Alexis van Dam van de Hogeschool van Amsterdam en een workshop Robots in Retail met Tibert Verhagen (ook HvA).
Digitaliseringsoffensief
Het Digitaliseringsoffensief helpt mkb-ondernemers om stap voor stap digitaler te worden, en is bedoeld voor zowel de digitale beginner als de digitale expert. Meer informatie en webinars zijn te vinden op www.Digitaliseringsoffensief.nl. Op deze website is na aanmelden een community beschikbaar met lokale ondernemers die elkaar verder kunnen helpen met digitaliseringsvragen.
Bedrijven die meegaan met digitale trends blijken veel toekomstbestendiger. Het Digitaliseringsoffensief is een initiatief van HvA, MKB-Amsterdam en Ready to Scale en wordt mogelijk gemaakt door het Ministerie van Economische Zaken en de gemeente Amsterdam.