AMSTERDAM - Vorig jaar rond deze tijd vertelden we dat we, behalve met de Noord/Zuidlijn, bezig waren met nog een gigantische klus in de stad: de bouw van de Gaasperdammertunnel in de A9.
Die Gaasperdammertunnel is niet zomaar een tunneltje. Deze tunnel tussen knooppunt Holendrecht en Diemen heeft een lengte van 3 kilometer. Daarmee is het ‘de langste landtunnel van Nederland’. Een landtunnel is een bak met een dak erop die deels in en deels bovenop de grond ligt. Schiet het al een beetje op met die tunnel?
220 kubieke meter beton
Het werk op de bouwplaats van de Gaasperdammertunnel gaat gestaag verder. Er wordt nu onder andere gewerkt aan het dak van de wisselbaan. De wisselbaan is de middelste buis van de tunnel waarin het verkeer in de ochtendspits de ene kant op rijdt en in de avondspits de andere kant op. De betonnen tunnelbuizen zijn opgedeeld in moten van 50 meter. Elke moot van het dak van de wisselbaan heeft een oppervlakte van ongeveer 765 vierkante meter en is gemaakt van 220 kubieke meter beton. In 2020 gaat de tunnel open voor het verkeer.
Minder lawaai, minder uitlaatgassen
De nieuwe weg is met 11 rijstroken een stuk breder dan voorheen. Door de tunnel verbetert de leefbaarheid in de omgeving. Hij zorgt voor schonere lucht en minder geluid. Bovendien komt er een langgerekt stadspark bovenop de tunnel, onderbroken door een rotonde met op- en afritten bij de Gooiseweg.
Straks spelen en wandelen op de tunnel
Het stadspark op de tunnel is in 2021 klaar. Mooi meegenomen is dat dit park de wijken Gaasperdam en Bijlmer met elkaar verbindt, waar ze nu nog door een snelweg worden gescheiden. Hoe het park er precies uit moet komen te zien, bekijken we samen met de buurt.
Interactieve kaart
Benieuwd hoe de omgeving van de Gaasperdammertunnel er nu uitziet en hoe het er straks uitziet als alles klaar is? Bekijk dan de interactieve kaart van Rijkswaterstaat. Tijdens de Dag van de Bouw op zaterdag 15 juni kunt u de tunnel zelf bekijken.