AMSTERDAM - De Dappermarkt krijgt een nieuwe opzet die zorgt voor een aantrekkelijker en overzichtelijker marktbeeld, waarbij de ontmoetingsfunctie wordt versterkt. Het stadsdeel wil het authentieke karakter van de markt behouden, maar vernieuwing is nodig om de aantrekkingskracht te vergroten en het profiel in balans te houden. Samen met marktondernemers en lokale winkels wordt gekeken naar manieren om de markt nieuw leven in te blazen. Dit gebeurt onder andere door nieuwe langere kramen te plaatsen, een betere betrokkenheid van de achterliggende winkels te creëren en het Dapperplein optimaal te benutten. Het stadsdeel gaat aankomende periode in gesprek met de ondernemers over deze plannen.

Stadsdeelvoorzitter Carolien de Heer: "De Dappermarkt is zoveel meer dan alleen een plek om boodschappen te doen. Mensen komen hier niet alleen voor de kraampjes, maar vooral voor de sfeer – ‘het is hier zó gezellig’ horen we vaak. De markt is ook een essentiële levensader voor het winkelgebied in de Dapperbuurt en heeft een unieke cultuurhistorische waarde; een plek waar je gulden nog een daalder waard is. Tegelijkertijd is vernieuwing noodzakelijk, want zonder ingrepen gaat de markt nog verder achteruit. We willen die verbetering doorvoeren zonder het authentieke karakter van de markt aan te tasten. Een kraam met biologisch brood is welkom, maar het moet geen markt worden voor alleen mensen met een dikke portemonnee."

Een divers aanbod en ontmoeten

Door de kramen te verlengen van drie naar vier meter ontstaat er een gevuldere en uniformere markt met meer loopruimte voor bezoekers. Hierdoor kunnen bezoekers rustig langs overzichtelijke kramen lopen, waardoor ze hopelijk langer op de markt rondlopen en ook meer boodschappen op de markt halen. Tegelijkertijd wordt de markt meer open door strategisch geplaatste doorgangen in de marktopstelling. Hierdoor profiteren zowel de markt als de achterliggende winkels van extra aanloop. Daarnaast krijgt het Dapperplein weer een centrale rol als plein met zitjes en terrassen. Zo stimuleert de gezelligheid van horeca ook om de markt te bezoeken, langer te blijven plakken en mensen uit de buurt te ontmoeten. Ongeveer 10 procent van de kramen reserveren we voor nieuwe marktkooplui, die een ander aanbod naar de markt kunnen brengen.

Nieuwe, grotere kramen

Er komen circa 150 grote kramen in plaats van 230 kleine kramen om de uitstraling van de markt te verbeteren. Hierdoor worden de huurkosten van een kraam hoger. Het stadsdeel begrijpt dat deze verandering impact heeft. Daarom werken we aan een voorstel om marktondernemers geleidelijk te laten wennen aan deze veranderingen. De nieuwe plannen worden de komende periode besproken met de marktondernemers en de ondernemers in de buurt. En na de zomer hoopt stadsdeel oost te kunnen starten met de nieuwe inrichting van de markt.