AMSTERDAM - Een jaar na de invoering van de strengere regels over ongeadresseerd reclamedrukwerk gaat de gemeente adverteerders die deze regels overtreden een last onder dwangsom opleggen. Als deze adverteerders opnieuw in overtreding zijn, moeten zij de gemeente 500 euro per verkeerd bezorgde folder betalen.

Sinds 1 januari 2018 mag ongeadresseerde reclame uitsluitend in brievenbussen worden gestopt met een ja/ja sticker. Doel van deze maatregel is het tegengaan van papierverspilling. De adverteerders hebben een jaar de tijd gehad om zich aan te passen aan het nieuwe beleid. De handhaving richt zich in eerste instantie op de bedrijven waar de meeste meldingen over zijn ontvangen.

Meldingen
Amsterdammers kunnen melding maken van verkeerd bezorgd reclamedrukwerk. In 2018 zijn zo’n 2000 meldingen ontvangen. De overgrote meerderheid van deze meldingen (meer dan 90%) gaat over drukwerk dat ook in strijd met de regelgeving is bezorgd. Een kleiner deel van de klachten gaat over drukwerk dat ongewenst maar niet onrechtmatig is bezorgd, zoals drukwerk van niet commerciële partijen of een huis-aan-huisblad dat wel mag worden bezorgd binnen de geldende regelgeving maar niet door iedereen als huis-aan-huisblad wordt (h)erkend. Naar aanleiding van de meldingen zijn 384 bedrijven aangeschreven.

Samen naar een duurzaam Amsterdam
Met de brievenbusstickers wil Amsterdam papierverspilling tegengaan. Sinds de invoering van de ja/ja sticker, wordt reclamedrukwerk alleen nog bezorgd als er om is gevraagd. Uit onderzoek van Onderzoek, Informatie en Statistiek (OIS) blijkt dat er op 19% van de brievenbussen een ja/ja sticker is geplakt. Voor de invoering van de ja/ja sticker op 1 januari 2018 werd reclamedrukwerk bezorgd in 49% van de brievenbussen. Sinds de invoering van de sticker is dat nog maar 30%. Bij huishoudens waar geen reclamedrukwerk meer wordt bezorgd, betekent dit een jaarlijkse besparing van 33 kilo papier per huishouden.

Landelijk vervolg
Op 27 juni 2018 heeft de ledenvergadering van het VNG met een ruime meerderheid een motie aangenomen waarin de VNG en de staatsecretaris worden opgeroepen andere gemeenten te helpen bij de invoering van de Amsterdamse aanpak van ongewenst reclamedrukwerk. De ervaring die Amsterdam opdoet wordt via de VNG gedeeld met de andere gemeenten. Inmiddels hebben in navolging van Amsterdam ook de gemeenten Rotterdam en Utrecht aangekondigd om de ja/ja sticker in te voeren.