Wethouder Melanie van der Horst (Verkeer en Vervoer): "Auto's staan het grootste deel van de dag stil en nemen ongeveer 11% van onze openbare ruimte in beslag. Als we ons vervoer meer gezamenlijk organiseren, dan kunnen we die ruimte gebruiken voor dingen die veel mensen belangrijk vinden: bomen en groen, plek om te zitten en te spelen, te wandelen en te fietsen. Daarom breiden we de buurthubs uit en kijken we of we het deelvervoer zo in meer buurten kunnen stimuleren. We maken daar waar mogelijk de combinatie met het openbaar vervoer, omdat reizigers dan makkelijker hun reis van deur tot deur kunnen plannen."
Buurthubs
Participatie
De proef maakte deel uit van het Europese project eHUBS, dat samen met zeven andere steden werd uitgevoerd. In Amsterdam lag de focus op het betrekken van de buurt. Daarom is samen met de bewoners gekeken naar de plaats en de samenstelling van de buurthub. De bewoners dachten liever mee over de locatie dan over de specifieke invulling. Er is geen duidelijk verband gevonden tussen de participatie en het gebruik van deelmobiliteit. Door de buurtgesprekken over de hubs hebben bewoners in vier buurten in Noord, Centrum, Oost en Zuid ook in eigen beheer deelvervoer georganiseerd. Het stimuleren van particuliere deelvervoer wordt onderdeel van een vervolgonderzoek.
Uitbreiding