Een Familieschool brengt kinderen ook in contact met een sportvereniging, kan muziekles regelen of gaat in gesprek met ouders over zaken waar een gezin hulp kan gebruiken. Hiervoor wordt samengewerkt met maatschappelijke instellingen op verschillende beleidsterreinen, zoals armoedebestrijding, jeugd, zorg, sport en de wijk.
Wethouder Marjolein Moorman (Onderwijs, Armoede, Jeugdzorg): "Bij een Familie school is er naast goed onderwijs ook aandacht om te kijken wat er nodig is om de omgeving van een kind te verbeteren. Dat kan bijvoorbeeld zijn door ouders te helpen bij schulden of soms hebben gezinnen zo weinig geld dat kinderen geen bed of bureau hebben. Dit zijn allemaal zaken waarbij de medewerkers van een Familie school kunnen helpen en ervoor kunnen zorgen dat de thuissituatie verbeterd, waardoor een leerling zich beter voelt en zich meer op school kan concentreren."
De vorige coalitieperiode is het college gestart met tien Amsterdamse Familiescholen: acht basisscholen en twee scholen voor voortgezet onderwijs die de leefomgeving van het kind versterken. Deze scholen spelen een belangrijke rol bij het signaleren van hulpvragen van kinderen of hun ouders, en werken samen met andere hulpverleners. De Amsterdamse Familieschool aanpak wordt geëvalueerd door een samenwerking van de Universiteit van Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam. De onderzoekers hebben tussentijds aangegeven dat de Amsterdamse Familieschool een positief effect heeft op leerlingen en dat op deze scholen het schoolteam, hulpverleners en de ouders meer begrip voor elkaar hebben en een betere band met elkaar opbouwen. De eindrapportage van dit onderzoek wordt eind 2023 gepresenteerd.