AMSTERDAM - De 23ste editie van Amsterdam Dance Event (ADE) is rustig verlopen. In totaal waren er meer dan 1.000 activiteiten, verspreid over bijna 200 locaties. Op de conferentie maakten dit jaar rond de 600 sprekers hun opwachting voor keynotes, workshops en masterclasses over een variëteit aan onderwerpen. Het nachtprogramma bestond uit 450 evenementen, gedurende de dag waren er ruim 600 evenementen op zowel conferentie als festivalgebied.
Tijdens ADE is extra aandacht voor de gezondheid en veiligheid van bezoekers. Alle locaties moeten voldoen aan het dancebeleid dat is opgesteld door de gemeente Amsterdam samen met het Openbaar Ministerie, politie, GGD/GHOR en de brandweer. Ook Jellinek en de organisatie van ADE zijn nauw betrokken bij de voorbereidingen.
Controle op dancebeleid
In het dancebeleid staan de voorwaarden waaraan de organisatoren zich moeten houden. Bijvoorbeeld het verstrekken van gratis kraanwater, de aanwezigheid van EHBO-voorzieningen en het controleren van bezoekers op drugs en wapens. Op de naleving van deze regels wordt actief gecontroleerd.
Tijdens de vijf dagen ADE zijn 121 controles uitgevoerd, waarbij in 32 zaken het niet volledig op orde was. In zeven van deze gevallen ging het om een overschrijding van de geluidsnormen. De constateringen zijn besproken met de organisator of horecaondernemer waarna aanpassingen zijn gedaan.
Aanpak van overlast
Tijdens ADE zijn er meer mensen in de stad dan tijdens een normaal uitgaansweekend. ADE verwelkomde dit jaar voor het eerst meer dan 400.000 bezoekers. Om toe te zien op de naleving van de regels en om (geluids)overlast aan te pakken zijn extra handhavers ingezet. Overlast kon 24 uur per dag worden gemeld en waar mogelijk werd dezelfde avond nog terugkoppeling gegeven aan de melder.
Over vijf dagen zijn er 336 meldingen van overlast binnen gekomen, gerelateerd aan ADE. Het meeste aantal meldingen kwam binnen tijdens de nacht van zaterdag op zondag. Het aantal meldingen is vergelijkbaar met vorig jaar.