AMSTERDAM - Het afgelopen jaar is het aantal zware touringcars in het centrum van Amsterdam met 66 procent gedaald. In 2023 reed er gemiddeld 102 keer per dag een touringcar de zone in en in 2024 waren dit er nog 35. Sinds 1 januari 2024 mogen er geen zware touringcars meer zonder ontheffing het gebied binnen de binnenring (S100) inrijden. Met deze maatregel wordt de overlast van touringcars in de smalle straatjes van het centrum en de belasting van de kades en bruggen beperkt. Alleen de route Rhijnspoorplein - Weesperstraat - Valkenburgerstraat - Kattenburgerstraat is nog zonder ontheffing beschikbaar. Op het grootste deel van die route is het aantal zware touringcars ook afgenomen met 18%. Er werd nog niet gehandhaafd in de eerste negen maanden. Wel zijn in die periode 814 waarschuwingsbrieven verstuurd. Wethouder Melanie van der Horst (Verkeer en Vervoer): “Deze maatregel heeft meteen een groot effect gehad. En dat was ook hard nodig. We kennen allemaal de beelden van grote touringcars die straatjes blokkeerden omdat de weg te smal was en ze moesten keren, met als gevolg dat al het verkeer daar vast stond in de uitlaatgassen. Komend jaar zien we nog het effect van handhaving erbij, dus ik verwacht dat het aantal touringcars in de stad nog verder terugloopt.” Het totaal aantal touringcars binnen de Ring A10 is wel toegenomen met 21%. Ook het aantal lichtere touringcars is gestegen. Dit komt naar verwachting door de terugkeer van toerisme na corona en de groei van het aantal schoolreisjes in de afgelopen jaren. Ook kunnen wegwerkzaamheden, waardoor omleidingsroutes moesten worden gevolgd, een rol hebben gespeeld. De groei blijft dus beperkt tot de S100 en het gebied daarbuiten. Komend jaar wordt onderzocht of er in dit gebied plekken zijn waar maatregelen moeten worden genomen vanwege eventuele toegenomen overlast. Ontheffingen Vrije route Geen extra halte aan de Nassaukade Vervolg |