AMSTERDAM - 250 mensen uit Amsterdam Zuidoost hebben binnen één jaar werk gevonden via het initiatief ‘Zuidoost Werkt’. Het initiatief is een samenwerking van ruim dertig werkgevers, de gemeente Amsterdam, onderwijsinstellingen en maatschappelijke initiatieven met als doel om binnen drie jaar tijd duizend inwoners van Zuidoost in de eigen wijk aan werk te helpen. Begin maart opent ‘Zuidoost Werkt’ in de Amsterdamse Poort een centraal loket voor werkzoekenden.
De aanpak is mede succesvol door de inzet van sleutelfiguren: mensen in de lokale gemeenschap die worden opgeleid tot jobhunters en die in bijvoorbeeld buurthuizen, kerken en moskeeën contact leggen met inwoners van Zuidoost. Kandidaten kunnen zich ook via Whatsapp aanmelden.
Wethouder Werk Rutger Groot Wassink: “Dit zijn mooie eerste resultaten en ontwikkelingen van het initiatief ‘Zuidoost Werkt’. Ik blijf mij de komende periode inzetten om meer Amsterdammers vanuit de bijstand aan het werk te helpen. Want er staan nog teveel mensen onnodig aan de kant en dat is niet goed voor de toekomst en bestaanszekerheid van mensen ”.
CEO Johan Cruijff ArenA en mede-initiatiefnemer Henk Markerink: “Enerzijds heeft het bedrijfsleven in Zuidoost veel behoefte aan mensen die de vele honderden vacatures kunnen invullen, nu en in de toekomst. Anderzijds zijn er duizenden mensen in Zuidoost die aan het werk willen. Het is fantastisch om te zien dat deze aanpak werkt voor de bewoners én de werkgevers van het stadsdeel.”
Competenties en kwaliteiten
De ontwikkeling van stadsdeel Zuidoost, zoals de verbouwing van de Amsterdamse Poort, de woningbouwopgave of technologische ontwikkelingen, levert werk op voor bewoners van het stadsdeel. Zij kunnen daarvan profiteren. Er komen programma’s om talent op te leiden, bijvoorbeeld voor werk in de techniek (o.a. als zonnepaneelmonteur). Er wordt ‘competentiegericht’ geworven, wat betekent dat vooral gekeken wordt naar de kwaliteiten en vaardigheden van de werkzoekenden. Zij worden begeleid met een persoonlijk traject.
Met de komst van een centraal loket kunnen de mensen, naast de begeleiding naar werk, op een plek terecht voor andere vragen en hulp, zoals schulden of taalbarrières. Met een team van jobhunters, taalcoaches en budgetcoaching wordt op verschillende manieren ingezet om mensen duurzaam aan het werk te krijgen.