AMSTERDAM - Op zaterdag 13 april gaat in De Nieuwe Kerk Amsterdam World Press Photo 2019 open voor het publiek. Het is de première van de jaarlijkse expositie van de internationale persfotowedstrijd, die gevolgd wordt door de lange wereldtour. Zoals gewoonlijk zijn alle ruim 150 bekroonde beelden en video’s te zien, de winnende foto van het jaar en, nu voor het eerst, het verhaal van het jaar. Er zal ook werk van twee Nederlandse fotografen getoond worden, Jasper Doest met Flamingo Socks en Pieter ten Hoopen met zijn fotoverhaal De migrantenkaravaan. De in de Digital Storytelling Contest bekroonde videoproducties zijn te zien in nieuw ontworpen bioscoopsettings. Alle prijswinnaars worden bekendgemaakt tijdens de Awards Show op donderdag 11 april. Vanaf zaterdag 13 april tot en met zondag 7 juli 2019 is World Press Photo 2019 dagelijks te zien van 10 tot 18 uur. Gesloten op 19 en 27 april, 4 mei de gehele dag en 5 mei tot 13 uur.
Nieuw dit jaar
De tentoonstelling in De Nieuwe Kerk krijgt een geheel nieuw, museaal ontwerp. Dat wordt gemaakt door creatief bureau NorthernLight. De tentoonstelling wordt uitgebreid met enkele nieuwe onderdelen, zoals World Press Photo Iconic Originals, waar een selectie van originele, vaak gesigneerde foto’s uit het verleden van World Press Photo gepresenteerd wordt. Die rijke geschiedenis en impact van de stichting World Press Photo krijgen aandacht in een ander nieuw gedeelte. Hier krijgt de iconische tijdlijn met alle jaarwinnaars sinds de oprichting van de organisatie in 1955 een plek. Bij Picture of the Day wordt gestemd voor de publieksfavoriet van de dag.
Audiotour
Ook dit jaar nemen fotografen en visueel journalisten de bezoeker mee achter de schermen en vertellen in de Engelstalige audiotour hun persoonlijke verhaal met het hoe en waarom van hun winnende beelden. De Nederlandse versie wordt ingesproken door medewerkers van World Press Photo. De audiotour is inbegrepen in de ticketprijs.
De Nieuwe Kerk Amsterdam ontvangt bijdragen van founder BankGiro Loterij en sponsors Deloitte en Simmons&Simmons. World Press Photo ontvangt bijdragen van de Nationale Postcode Loterij en PWC.