"We lezen tot onze spijt dat het museum heeft besloten om de tentoonstelling te annuleren en om misleidende verklaringen af te geven aan het publiek. In plaats van een constructieve dialoog aan te gaan, koos de curator de afgelopen maanden ervoor om het gesprek over deze tentoonstelling op een contradictoire en opdringerige manier uit te voeren. In die geest weigerde ze ook om haar curatoriële schets van de tentoonstelling en haar keuze van werken tot een late datum te beschrijven. Op dat moment kon het goed alleen druk uitoefenen of een dialoog zoeken om de geest en nalatenschap van mijnheer Sottsass in evenwicht te brengen met een museumteam dat weinig onderzoek had gedaan en meer geïnteresseerd was in het public relations-aspect van de tentoonstelling.
Deze ontwikkeling is symptomatisch voor recente gebeurtenissen in het Stedelijk Museum, waarbij duidelijk werd dat zowel leidinggevende als curatoriale leiding en rentmeesterschap de afgelopen jaren verkeerd zijn geweest. Deze 'galerij' en het landgoed van Ettore Sottsass hebben de afgelopen jaren samengewerkt met en geleend aan tentoonstellingen in een groot aantal grote instellingen en locaties wereldwijd, waaronder in Tokio, Milaan, Parijs, New York en Venetië. Al deze tentoonstellingen vonden plaats in nauwe communicatie met de respectieve curatorenteams en in een geest van wederzijds respect. Het is overbodig om te zeggen dat geen van deze instellingen gedicteerd was om elk aspect van de respectievelijke tentoonstellingen te bekijken, maar eerder ondersteund werd in hun onderzoek en in het helpen bij het zoeken naar de juiste kunstwerken.
Deze ommekeer is dubbel betreurenswaardig, omdat het Stedelijk al jarenlang een hechte relatie met Ettore Sottsass heeft. De sterke relatie dateert van vóór decennia tot de huidige curator en leiderschap en stelde het museum in staat om de belangrijkste werken te verwerven die vermeld werden in het persbericht van het museum, waarvan de meeste afkomstig waren van deze galerij en het landgoed. De tentoonstelling stond al vele jaren op de tekentafel, maar de richting van de curator was abrupt veranderd."