Amsterdam is een grote stad, bij uitstek geschikt om als bedrijf op verschillende strategische locaties te adverteren. Het voordeel van buitenreclame in Amsterdam is dat je op een relatief eenvoudige manier je doelgroep kunt bereiken. Dit maakt het vooral interessant voor lokale ondernemers die hiermee hun naamsbekendheid kunnen vergroten. Denk hierbij aan adverteren op billboards in de stad, maar ook reclame op een veerpont en lichtmastreclame behoort tot de mogelijkheden. Aangezien er bovendien nog tal van andere opties zijn, hebben we er een paar voor je geselecteerd en verder toegelicht hieronder.


Traditionele buitenreclame

Als we het hebben over traditionele buitenreclame, denken we vaak aan billboards of abri's. Deze iconische reclamevormen zijn nog steeds effectief in grote steden zoals Amsterdam, omdat ze de aandacht trekken van zowel Amsterdammers als toeristen. Door strategisch geplaatste billboards op gebouwen of reclamevitrines in het openbaar vervoer kun je je boodschap krachtig overbrengen. Met de juiste creatieve benadering kun je bovendien een blijvende indruk achterlaten bij je doelgroep. Het is dan ook niet verwonderlijk dat veel grote bedrijven of organisaties die landelijk opereren, kiezen voor deze vorm van reclame om hun producten of evenementen gedurende enkele weken in de schijnwerpers te zetten. Wat we ook vaak zien, is dat er wordt gekozen voor buitenreclame langs drukke wegen, pleinen en andere drukbezochte locaties.

Digitale buitenreclame in Amsterdam

Naast traditionele buitenreclame, zien we ook dat digitale buitenreclame blijft groeien in populariteit. Met digitale schermen kun je je boodschap dynamischer maken en snel inspelen op veranderingen in je marketingstrategie. Stel dat je als lokale bakker of slager buitenreclame in Amsterdam wilt inzetten voor je wekelijkse acties, dan is het fijn dat je dit relatief eenvoudig kunt aanpassen. Niet alleen scheelt je dit in tijd, maar uiteindelijk ook in geld. Zo kun je bijvoorbeeld in je eigen etalage een digitaal reclamebord plaatsen, maar kun je vaak in de rest van de stad ook een deel van een reclamebord huren, om daar je boodschap uit te dragen. Bij digitale reclame deel je het scherm doorgaans met 10 adverteerders die 6 seconden advertentieruimte hebben per minuut.

Lichtmastreclame in Amsterdam

Naast de eerder genoemde manieren van adverteren zijn er natuurlijk ook andere opties. Vooral op drukke doorgaande straten en wegen zien we dat lichtmastreclame wordt ingezet door onder andere supermarkten, horeca, detailhandel, zakelijke dienstverlening en eerstelijnszorg. Lichtmastreclame is een reclamebord dat op circa 4 meter hoogte aan een lantaarnpaal wordt bevestigd en zowel overdag, 's avonds als 's nachts effect heeft. Dankzij de korte en bondige uiting van de visuele merkidentiteit, payoff, pijlverwijzing en overige opties als diensten, telefoonnummer, openingstijden en/of adres trek je continu de aandacht van voorbijgangers. Deze vorm van reclame wordt als sympathiek en niet storend ervaren en draagt bij aan merkbekendheid, vertrouwen in een bedrijf en extra impulsbezoeken. Een goed voorbeeld hiervan is McDonald's. Iedereen weet heel goed waar het is, maar door voortdurende verwijzingen in het straatbeeld, een paar honderd meter van tevoren of op strategische locaties, wordt de voorbijganger getriggerd. Hierdoor creëer je een extra stimulans, een ‘extra voordeur’, waardoor mensen even omrijden en daadwerkelijk McDonald’s binnenstappen wanneer ze het McDonald’s reclamebord zien voor een McFlurry, Big Mac, of een koffie bij McCafé. Dit levert een continue stroom extra klandizie en omzet op.

Wat is niet of beperkt toegestaan in Amsterdam?

Als Amsterdamse ondernemer is het niet toegestaan om vlaggen, banieren, vaandels, beachflags en spandoeken in de openbare ruimte te plaatsen. Tevens is het verboden reclame te maken door zadelhoesjes aan te brengen op fietsen, scooters of andere tweewielers, dit met als doel plasticvervuiling tegen te gaan. Winkeliers hebben de mogelijkheid om maximaal twee stoepborden van beperkte omvang direct voor hun winkel te plaatsen. Deze borden mogen de doorgang niet belemmeren en dienen na sluitingstijd van de stoep te worden verwijderd. Ook reclames op steigerdoeken en rotondes zijn niet toegestaan in het huidige reclamebeleid van de Gemeente Amsterdam. Met een ontheffing is het wel mogelijk flyers, drukwerk en monsters te verspreiden in Amsterdam.

Tijdelijk opvallen of duurzaam aanwezig in het straatbeeld?

Buitenreclame kan tijdelijk of permanent van aard zijn. Wil je als lokale ondernemer een aantal weken zichtbaar aanwezig zijn om een product, actie of evenement campagnematig te promoten, dan zijn er formaten van groot tot klein in Amsterdam waarmee dat kan, zoals reclame in bushokjes, op trams of op veerponten, mupi’s, A0 borden, billboards of digitale schermen, peperbussen en frames op verkeersregelinstallatiekasten (VRI-kasten).


Wil je continu zichtbaar zijn met reclameborden langs de weg om je bedrijf te promoten of te verwijzen naar je bedrijf, dan zijn de mogelijkheden in Amsterdam: lichtmastreclame, bewegwijzering op bepaalde bedrijventerreinen of toeristische- of recreatieve bestemming, ook wel strokenbord genoemd.

Wat bereik je ermee?

Het uiteindelijke doel van buitenreclame in Amsterdam is om via hoge contactfrequentie je merkbekendheid en vertrouwen te vergroten en daarmee ook meer klanten te trekken en meer omzet te behalen. Vooral ook omdat Amsterdam een enorme stad is, is het dus voor zowel een lokale ondernemer als een landelijke partij enorm interessant om daar te adverteren. Los van de hoeveelheid inwoners, komen er natuurlijk ook ontzettend veel toeristen die je op deze manier doelgericht kunt bereiken. Dus mocht je twijfelen over het feit of het iets voor jouw onderneming is, dan is het ons advies om eens in gesprek te gaan de buitenreclame exploitant die je hierin kan adviseren en ook kan verder helpen.