B Corp staat voor ‘Benefit Corporation’ en is een certificering voor bedrijven om te laten zien dat zij daadwerkelijk maatschappelijk verantwoord ondernemen. Deze bedrijven willen een impact maken op mens en milieu, terwijl de winst van de organisatie niet uit het oog wordt verloren. Door het B Corp-certificaat willen bedrijven ook laten zien dat zij niet aan ‘greenwashing’ doen, oftewel dat zij zich voordoen als duurzaam maar in werkelijkheid dat niet zijn.
B Corp omarmd
Het B Corp-certificaat wordt sinds 2006 uitgereikt door de Amerikaanse non-profitorganisatie B Lab en geniet inmiddels veel vertrouwen in de markt. Bedrijven krijgen dit certificaat alleen wanneer zij kunnen voldoen aan de hoge standaarden die worden gesteld voor hun sociale en ecologisch impact en daarover verantwoording kunnen afleggen. Daarbij wordt er onder meer gekeken naar de impact op de gemeenschap, klanten, milieu, bestuur en werknemers.
In 2022 waren er wereldwijd meer dan 5.000 B Corp bedrijven in circa 80 landen en 155 sectoren. Een van de bekendste B Corp-merken wereldwijd is The Body Shop. Sinds haar oprichting in 1976 zet de Britse cosmeticaketen zich al in om aandacht te vragen voor een betere wereld. Sinds 2019 heeft The Body Shop een B Corp certificaat. Andere bekende merken die een B Corp-certificaat hebben zijn onder meer Alpro en Nespresso. Maar niet alleen levensmiddelenproducenten en luxemerken hebben het keurkmerk. Er zijn ook diverse communicatie- en vertaalbureaus die het B Corp-certificaat hebben, zoals Comtec Translations, Idea Translations en AJT.
Nederlandse bedrijven hoog op B Corp-lijsten
B Corp heeft de afgelopen jaren aan populariteit gewonnen in Europa, waar in 2015 de beweging officieel van start ging. In Nederland en België ontvingen de eerste bedrijven in Europa destijds hun certificering. Inmiddels is dit aantal gegroeid naar circa 800 bedrijven in Europa, waarvan er meer dan 170 gevestigd zijn in de Benelux.
In 2022 waren er 50 bedrijven met een hoofdkantoor in Nederland die een B Corp-certificaat bezitten. Grote namen zijn onder meer Tony’s Chocoloney, Triodos Bank, WeTransfer, Fairphone en Dopper. Volgens B Lab neemt het aantal Nederlandse bedrijven met een B Corp-certificaat jaarlijks met gemiddeld 35% toe.
Daarnaast behoren Nederlandse bedrijven ook tot de beste B Corps ter wereld. In 2022 stonden er 27 Nederlandse ondernemingen op de B Corp-lijst van ‘Best for he World’. Van hen werden And The People, Circular Investments BV en African Clean Energy BV als beste beoordeeld in de categorie ‘customers’, omdat zij het meeste waarde toevoegen aan het leven van klanten door essentiële diensten aan te bieden zoals onderwijs, gezondheidszorg en financieel management.
B Corp leeft in Amsterdam
Ook in Amsterdam zijn er steeds meer bedrijven met een B-Corp certificering, zoals Blyde en deze vertalers uit Amsterdam. Het vertaalbureau is op het moment van schrijven zelfs de enige vertaler in Nederland met een B Corp-certificaat.
Amsterdam is in 2023 zelfs de gastheer van het B for Good Leaders Summit, dat in 2022 voor het eerst werd gehouden in Rome. Op 11 en 12 mei zijn meer dan 1.000 ondernemers, investeerders en topmensen van over de hele wereld aanwezig om elkaar te inspireren om de overgang naar een regeneratieve economie te versnellen. Onder meer Co-CEO Geraldine Matchett van DSM, CEO Marit van Egmond van Albert Heijn en CEO Jan-Joost Bosman van Auping zullen aanwezig zijn om hun bijdrage te leveren.
Wil je als Amsterdams bedrijf aan de slag met B Corp? Dan kun je via I amsterdam gratis de zogenoemde B Corp certification track volgen. Deze bestaat uit vier modules van ieder drie uur, waarbij je ondersteuning krijgt van het B Lab Benelux team. Na het voltooien van de modules kunnen deelnemers de certificering ter beoordeling aanvragen, waarvan de eenmalige kosten €250 bedragen.
Jaarlijks dient het B Corp-certificaat verlengd te worden en kunnen bedrijven deze ook kwijtraken als zij niet langer aan de voorwaarden voldoen. Op deze manier behoudt het keurmerk zijn waarde en autoriteit.