AMSTERDAM - Vanuit huis werken heeft de laatste jaren een flinke vlucht genomen. Door de corona pandemie werden bedrijven gedwongen om medewerkers te ondersteunen vanuit huis. Ondanks dat veel mensen nog steeds thuis werken en zij dit in de toekomst blijven doen, zien we dat weinig mensen aandacht besteden aan cyberveiligheid. In 68% van de gevallen staat cyberveiligheid niet eens in de top-3 van aankopen om vanuit huis veilig te kunnen werken. Maar wat zijn hiervan de risico’s?
1. De risico’s van deze prioriteiten
Wat zijn nou de risico’s voor thuiswerkers als zij ervoor kiezen om prioriteit te geven aan andere elementen dan cyberveiligheid? Want deze risico’s zijn er daadwerkelijk, zowel voor de thuiswerker zelf als voor het bedrijf.
1. Persoonlijke risico’s
Laten we beginnen met de persoonlijke risico’s van een slechte bescherming van je computer. Allereerst is dat het feit dat je persoonlijke gegevens, wachtwoorden en wellicht creditcardgegevens een risico lopen. We zien namelijk steeds vaker dat hackers malware gebruiken om toegang te krijgen tot je computer. Dit doen zij bijvoorbeeld via advertenties, phishing e-mails of door malware te gebruiken in programma’s.
Ook zien we dat steeds meer mensen thuis programma’s, applicaties en films en series downloaden voor persoonlijk gebruik. Dit gebeurt ook via een laptop of computer van het werk, waardoor het risico nog groter. De scheidslijn tussen de laptop voor persoonlijk gebruik en voor werk gerelateerde zaken wordt hierdoor steeds dunner.
2. Bedrijfsrisico’s
Het dunner worden van de scheidslijn tussen werk en privé zorgt ervoor dat ook het bedrijf risico loopt. Programma’s en applicaties die gedownload worden, spullen die privé gekocht worden via de laptop of het browsen op het internet zijn maar enkele voorbeelden van deze risico’s. En zodra de malware of het virus op de werklaptop staat, kan dit grote gevolgen hebben voor het bedrijf.
2. Oplossingen voor veilig thuis werken
Ondanks dat veel consumenten erg anders over denken, zijn er een aantal maatregelen die je kunt nemen om veiliger thuis te kunnen werken. Een van de eerste maatregelen is het installeren van een VPN. Dit geeft je verschillende voordelen:
- Door middel van een Ad Blocker worden advertenties, mogelijk met malware, geblokkeerd;
- Vanuit huis kun je veilig verbinding maken met de server van het bedrijf;
- Veilig up- en downloaden van bestanden, programma’s en applicaties.
- Beschermen van privacy, zowel je persoonlijke privacy als de privacy gevoelige gegevens van het bedrijf.
Naast het installeren van een VPN, is het ook mogelijk om een wachtwoordmanager te downloaden. Aangezien werknemers hun laptop steeds vaker gebruiken om bij werk gerelateerde én bij privé gerelateerde accounts in te loggen, mag een wachtwoordmanager niet ontbreken. Een wachtwoordmanager kan voor twee verschillende doeleinden gebruikt worden:
1. Het opslaan van al je wachtwoorden, zonder dat je zelf de wachtwoorden hoeft te onthouden;
2. Het aanmaken van nieuwe wachtwoorden die niet gebaseerd zijn op je persoonlijke data, zoals geboortedatum, huisdier of woonplaats.
Een laatste vereiste om veiligheid te kunnen garanderen voor thuiswerkers, is om een goede virusscanner aan te schaffen. Door middel van een virusscanner loop je nóg minder risico bij het downloaden van bestanden, zelfs als deze van de server van het bedrijf afkomstig zijn. Collega’s die namelijk géén virusscanner of VPN geïnstalleerd hebben, kunnen nog steeds schadelijke bestanden op de server plaatsen.
Om te voorkomen dat deze bestanden ook jouw laptop beschadigen, is het te adviseren om een virusscanner aan te schaffen. In de basis doorloopt een virusscanner een drietal stappen om je computer of laptop veilig te maken:
- Het scannen van bestaande bestanden op je computer én het verwijderen van eventueel schadelijke bestanden;
- Het scannen van inkomende documenten, bestanden of applicaties op basis van bestaande virussen. Deze bestanden worden vervolgens aangepast, verwijdert of weggezet om te voorkomen dat ze verder schade aanrichten;
- De bestanden worden vergeleken met een zogenaamde zwarte lijst met virussen. Staat het virus op deze lijst, dan kan het bestand gemakkelijk en snel verwijdert worden.
Ondanks dat thuiswerkers dus een groot risico voor zichzelf én voor de organisatie kunnen zijn, kan het risico door middel van bovenstaande maatregelen sterk verlaagd worden!