Ondernemers zoeken voortdurend naar kansen om de volgende stap te zetten met hun organisatie. De investering in een andere onderneming of het verkopen van je bedrijf zijn voorbeelden van de opties die men hierbij heeft. Een verkoop kan interessant zijn, wanneer je steeds vaker het gevoel hebt dat je niet langer op de juiste plek zit. Dit kan het gevolg zijn van de groeicurve die de organisatie de afgelopen jaren doorlopen heeft. Het is tijd dat iemand anders het stokje overneemt, zodat deze de volgende stap in de groei van de organisatie kan zetten. Het verkopen van je bedrijf biedt tegelijkertijd kansen voor jezelf; mogelijk overweeg je het starten van een nieuwe onderneming.

Andersom kan een bedrijf kopen interessant zijn wanneer concurrenten binnen de sector snel groeien door overnames van andere bedrijven. In zo'n geval kan het blijven inzetten op autonome groei van de eigen organisatie onvoldoende blijken, waardoor het risico bestaat dat je marktaandeel verliest.

Verbeter de leverzekerheid richting de consument

De groei van de eigen organisatie is vaak sterk afhankelijk van de leverzekerheid vanuit leveranciers. Op het moment dat zij de groei van je organisatie niet langer bij kunnen benen, remt dit je bedrijf. Zonder de aanvoer van benodigde onderdelen heeft inzetten op groei immers weinig nut. Er zijn niet altijd alternatieve leveranciers te vinden, die wel op het door jou gewenste tempo kunnen leveren.

Het overnemen van een leverancier om deze in hetzelfde tempo mee te laten groeien kan strategisch gezien zeer interessant zijn. Dit resulteert direct in een verbeterde leverzekerheid, wat de groei van je organisatie bevordert. Een bijkomend voordeel is dat hierdoor de leveringen aan concurrenten mogelijk worden verminderd, waardoor je een extra concurrentievoordeel behaalt.

Uitbreiden van het eigen product- en dienstenaanbod

Een andere strategische overweging bij het inzetten op de groei van de eigen organisatie is het overnemen van een bedrijf voor het uitbreiden van het product- en dienstenaanbod. Hiermee kun je de consument nog beter van dienst zijn en bijvoorbeeld inzetten op het gecombineerd aanbieden van producten en diensten. Het gaat dan om bestaande producten van de eigen organisatie, gecombineerd met producten van bedrijven die je overneemt. Zo lever je een totaaloplossing aan de consument, wat je bedrijf interessanter maakt voor afnemers. Bij deze strategie ligt de focus logischerwijs sterk op bedrijven die een complementair product bieden.

Om een voorbeeld te geven: een bedrijf dat momenteel koffiemachines levert aan klanten, kan overwegen een verkoper van koffiebonen of bijvoorbeeld service-abonnementen op koffiemachines over te nemen. Op deze manier kan de organisatie bij de koffiemachine direct een abonnement op serviceverlening of koffiebonen aanbieden.

Product- en dienstenaanbod combineren met nieuw distributiekanaal

Het overnemen van andere partijen met complementaire goederen kan gepaard gaan met het betreden van een nieuwe markt. Het betreden van een nieuwe markt maakt het aanboren van een volgend distributiekanaal mogelijk, wat de afzet van de organisatie vergroot. Zou je zo’n distributiekanaal from scratch opbouwen, dan kost dat al snel meerdere maanden tot zelfs jaren. Een bedrijfsovername vormt een goed alternatief, waarbij je direct profiteert van het nieuwe distributiekanaal.

Kijk hierbij niet alleen naar de markt in eigen land; ook een internationalisering van de organisatie draagt bij aan de groei ervan. Een internationale uitbreiding kan de afzetmarkt sterk vergroten, in het bijzonder wanneer je producten of diensten in het buitenland slechts beperkt worden aangeboden. Het overnemen van een partij die al actief is in het buitenland bespaart je veel tijd. Deze partij kent de lokale markt, wat maakt dat er minder uit hoeft te worden gegeven aan promotie in deze regio.