Uit cijfers van het CBS blijkt dat in 2024 weer meer zaken in de horeca zijn gestopt. Dat ligt niet aan gebrek aan klanten. Veel zaken kunnen het hoofd niet boven water houden door fors gestegen kosten voor onder andere huur van het pand en met name voor de energielasten. Een zaak warm stoken kost tegenwoordig een flinke hap uit de begroting. En dan is er nog een probleem: het tekort aan personeel. Vroeger werkten jongeren graag in de horeca als bijbaan. Maar tegenwoordig is er een meer sectoren vraag naar personeel en hebben ze de banen voor het uitkiezen.
Openingstijden niet meer haalbaar
Steeds meer horeca ondernemers krijgen de personeelsplanning niet meer rond. Daardoor moeten ze soms noodgedwongen een aantal dagen in de week moeten sluiten.. Veel horeca is op maandag gesloten omdat dit een dag is met minder omzet. Maar als je ook op andere dagen de deuren noodgedwongen dicht moet houden omdat er geen personeel is om gasten te bedienen. Er is een tekort aan personeel ‘op de vloer’ maar ook in de keuken. Een chef-kok vinden voor je restaurant is vaak zoeken naar de bekende speld in de hooiberg. En als je er eentje hebt gevonden dan loop je het risico dat deze wordt weggekocht met een hoger salaris door een concurrent.
Slimme oplossingen
Er komen wel steeds meer slimme oplossingen voor de horeca om het werken makkelijker te maken. Zo zijn er handige kassasystemen waarmee bestellingen sneller kunnen worden verwerkt. Het bedienend personeel kan de order op een handheld invoeren waarna deze direct naar de keuken of naar de bar wordt gestuurd. Zodra de bestelling klaar is krijgt het bedienend personeel een melding dat deze kan worden uitgeserveerd. Dat scheelt heel wat keren heen en weer lopen, want horecapersoneel maakt sowieso al heel wat kilometers op een avond. Voor de eigenaar is zo’n systeem ook handig, want de gegevens over verkopen worden direct in het systeem van de boekhouding verwerkt. Dat maakt het doen van aangifte voor de omzetbelasting ook weer een stuk makkelijker en sneller. In dit systeem kun je ook meteen het voorraadbeheer bijhouden. Het systeem geeft dan een seintje als er weer besteld moet worden bij de groothandel. Je kunt de bestellingen dan meteen vanuit je eigen systeem doorgeven. Ook dat scheelt enorm veel tijd.
Maatregelen tegen no show
Niet alleen een personeelsplanning systeem van Eijsink kan de horeca ondernemer helpen. Ook de strijd tegen no show door gasten de hebben gereserveerd is een punt van aandacht. Het komt vaak voor dat een tafel wordt gereserveerd en dat de gasten vervolgens niet komen opdagen. Die tafel is daarvoor misschien wel geweigerd aan gasten die op de gok langskwamen. Daarom berekenen steeds meer horeca ondernemers, zeker in goede restaurants, reserveringskosten. Dat bedrag wordt verrekend met de afrekening, het kost de klant dus niets extra. Maar kom je niet opdraven nadat je hebt gereserveerd en niet tijdig afgezegd, dan ben je je geld van de reservering kwijt.