SCHIPHOL - Vluchten korter dan 750 kilometer krijgen als het aan GroenLinks ligt geen prioriteit meer op Schiphol. Passagiers kunnen in de meeste gevallen net zo goed de trein pakken, vindt Tweede Kamerlid Suzanne Kröger.
In een serie tweets benadrukt Kröger dat ze geen verbod op korte vluchten bepleit, maar wel wil dat er in de luchtvaartnota - toekomstvisie op de luchtvaart - vol wordt ingezet 'op trein binnen Europa, ook als onderdeel van de hub'. "Dus makkelijker boeken, bagage en overstappen van trein-vliegtuig. Dat kan Schiphol uniek positioneren."
De Tweede Kamer sprak zich eerder al uit voor een einde aan vluchten tussen Amsterdam en Brussel. GroenLinks wil dat ook voor andere steden dichtbij de trein de norm wordt. Voor bestemmingen verder weg in Europa weet de partij eveneens een alternatief: de nachttrein.
Kröger wil haar voorstellen voor de toekomst van de luchtvaart bespreken met de Tweede Kamer. Wat haar betreft is verdere groei van Schiphol onnodig en bovendien onwenselijk, omdat 'de grenzen van klimaat, veiligheid en overlast voor omwonenden zijn bereikt'.