AMSTERDAM - Acteur en beeldend kunstenaar Michiel Romeyn en kunsthistoricus en voormalig kunstcriticus Jhim Lamoree zijn de samenstellers van de zesde editie van ARTZUID. De Amsterdam Sculptuur Biënnale vindt plaats van 17 mei tot en met 15 september 2019. Met meer dan zestig figuratieve beelden en ruimtelijke installaties in ‘de Tuin van Amsterdam Zuid’ krijgt de beeldenroute meer dan ooit het karakter van een belevingstentoonstelling. Net als in hun eerdere kunstprogramma R.E.L: Romeyn en Lamoree willen de curatoren het grote publiek bereiken met een toegankelijke tentoonstelling ter lering en vermaak, door een ietwat ontregelende aanpak. Initiatiefnemer en directeur Cintha van Heeswijck van ARTZUID is enthousiast over de komende tentoonstelling: “Deze editie is een aantrekkelijk sculptuurpodium voor de kunstkenner en verleidt tot vrolijk stemmend kunstkijken en genieten voor iedereen.”

De Amsterdam Sculptuur Biënnale wordt sinds 2009 in Amsterdam Zuid georganiseerd. De curatoren kennen de buurt goed. Michiel Romeyn groeide hier op en zat op school op de Apollolaan. Jhim Lamoree woont er sinds zijn studententijd. Zij zijn als curatoren naar eigen zeggen ‘een beetje van de straat’ en hebben uitgesproken ideeën over hoe kunst de keurige, groene, woonwijk in het Plan Zuid van architect P.H. Berlage wakker kan schudden en verlevendigen. Michiel Romeyn was ook mede-curator van de eerste editie van ARTZUID. Zij hebben de beeldhouwkunst in hun hart gesloten en kiezen voor figuratieve beelden waarmee mensen zich het makkelijkst kunnen identificeren: “Een confrontatie met een beeldhouwwerk is te vergelijken met een ontmoeting met een vreemde. Er hangt iets in de lucht, maar wat precies blijft onduidelijk. De reis begint…”

De tuin van Amsterdam Zuid
Het hart van de tentoonstelling ligt in Berlage’s Plan Zuid, de ruim opgezette woonwijk met brede lanen, pleinen en veel openbaar groen. De curatoren gaan met kunst en spektakel deze ‘tuin van Amsterdam Zuid’ tijdens ARTZUID reanimeren. Beroemde tuinen, zoals de Boboli-tuinen achter Palazzo Pitti in Florence en de tuinen rondom het paleis van Versailles bij Parijs, vormden de inspiratie. Jhim Lamoree: “Een beetje tuin is sinds de renaissance ook een kunstwerk, hij brengt lering en vermaak, biedt een geraffineerde mengeling van contemplatie en plezier. Dat effect hopen we op ARTZUID ook te creëren.”

Tweetrapsraket
Lamoree en Romeyn creëerden deze editie van ARTZUID als tweetrapsraket. De nadruk ligt op de aankleding van de pleinen en lanen van Plan Zuid, tegelijkertijd geeft de tentoonstelling een overzicht van de figuratie in de moderne en hedendaagse beeldhouwkunst. In de groene ruimte zijn theatrale ensembles te zien van figuratieve beelden, afgewisseld met interactieve ruimtelijke installaties. “We hebben daarmee de grenzen van de beeldhouwkunst opgezocht en opgerekt. Zoals te doen gebruikelijk in een aantrekkelijke tuin”, aldus de samenstellers. Samen met initiatiefnemer en directeur van ARTZUID, Cintha van Heeswijck, selecteerden de curatoren kunstenaars uit binnen- en buitenland die bij het thema passen. Een aantal van hen maakt speciaal voor deze tentoonstelling nieuw werk.

Kunstenaar als mede-curator
De kunstenaars werd gevraagd rekening te houden met de (tuin)architecturale elementen in het ontwerp van Berlage en om te reageren op de omgeving. Zo werden zij mede-curatoren. De hagen op de Apollolaan fungeren als decors en coulissen, met de kunstwerken als acteurs. Op een aantal plekken wordt een ensemble van meerdere werken van een beeldhouwer gepresenteerd, als een tableau vivant. Op de gazons van de Apollolaan en de Minervalaan laten de curatoren “de actuele artistieke brandhaarden van de figuratieve beeldhouwkunst” zien, met op het plantsoen voor het Hilton hotel, “een vlootschouw van de erflaters van die traditie”.

Klinkende namen
Op ARTZUID zal werk te zien van internationaal vermaarde kunstenaars onder wie Matthew Monahan, Barry Flanagan, Jan Fabre, Gloria Friedmann, Ai WeiWei, Johan Tahon, Takashi Murakami, Yubi Kirindongo en Joep van Lieshout. Die laatste zal vertegenwoordigd zijn met een ensemble van vier nieuwe kunstwerken.Ook Antony Gormley maakt speciaal voor ARTZUID (twee) nieuwe werken, die met hun plek op het trottoir van de Apollolaan deel uitmaken van de bezoekersstroom. Dan Graham presenteert zijn nieuwste glaspaviljoen en de jonge Française Elsa Tomkowiak ontwerpt voor een specifieke locatie op de Minervalaan een groots en kleurrijk kunstwerk waar je binnen kunt stappen. Ook Nancy Rubins, Sachi Miyachi en voormalig architect en nu beeldhouwer Ivan Cremer presenteren nieuw werk. Voor het eerst is het Stedelijk Museum vertegenwoordigd op de Amsterdam Sculptuur Biënnale. Onder de titel Stedelijk Outdoor zullen vijf kunstwerken van onder andere Henry Moore te zien zijn in het hart van de tentoonstelling op het plantsoen op de Apollolaan.

Rode loper naar ARTZUID-Informatiepaviljoen
Vanaf het Museumplein, met in de vijver een opvallend kunstwerk, markeert een ‘rode loper’ van de Zwitserse kunstenares Gerda Maise de route naar het ARTZUID-paviljoen op de hoek van de Apollolaan/Minervalaan. Hier start de 2.5 km. lange beeldenroute op de Apollolaan, Minervalaan en de Zuidas. ARTZUID omvat een uitgebreid randprogramma met onder meer artist talks; debatten; educatief programma waar meer dan 15.000 scholieren aan deelnemen; kunstwandelingen en -happenings. De tentoonstelling is 24/7 gratis toegankelijk. Route-informatie en catalogus zijn tijdens ARTZUID verkrijgbaar in het Informatiepaviljoen op de Minervalaan. Kijk voor alle informatie op artzuid.nl.