AMSTERDAM - Nederlandse spelers en online casino’s krijgen steeds meer te maken met nieuwe advertentierichtlijnen. Waar na de legalisering van online gokken in 2021 nog veel reclames te zien waren, zijn deze tegenwoordig tot een minimum gereduceerd. De beperking van reclame-advertenties is bedoeld om vooral jongeren en kwetsbare gokkers te beschermen.

Met het invoeren van nieuwe advertentierichtlijnen heeft de Nederlandse Kansspelautoriteit (KSA) dus een duidelijk doel voor ogen. Maar het blijft de vraag of deze maatregelen wel het gewenste effect hebben. Raken spelers en online casino’s niet afgeschrikt van dergelijke beperkingen? Lees in dit artikel de meest recente ontwikkelingen.

Opkomst Van Online Gokken in Nederland


Online gokken op het internet is nog een relatief nieuw fenomeen in Nederland, vanwege het feit dat het pas 2,5 jaar geleden is gelegaliseerd. In het begin waren er nog maar een paar goksites actief, maar tegenwoordig zijn er tientallen spelaanbieders bij bijgekomen en staan er minstens nog 10 licentie-aanvragen in de wacht.

Kort na de legalisering was het beleid nog liberaal, en waren er nauwelijks restricties op online gokadvertenties, zoals beschreven door online-gambling.com. Daar kwam verandering in nadat de populariteit van gokken toenam. Mede door de opkomst van mobiele telefonie wisten goksites in korte tijd een groter publiek te bereiken dan verwacht.

Gokreclames na Legalisering

De eerste gokreclames in Nederland waren overal te zien in de openbare ruimte. Op de openbare weg, in bushokjes en aan gevels van winkelpanden, maar ook op evenementen, sportwedstrijden en festivals. Maar hier stopte het niet, want ook thuis op televisie waren casino advertenties veel in beeld als sponsors van media-uitzendingen.

Vanuit de maatschappij luidde meer protest over het grote aantal gokreclames die in de samenleving zichtbaar waren. Dit gecombineerd met de groeiende omzetten die online goksites gingen draaien, groeide de opvatting dat hier iets aan gedaan moest worden. Een strenger beleid ten opzichte van casino commercials bleek aanstaande.

Eerste Maatregelen

De eerste maatregelen die de KSA op gebied van casino advertenties besloot te nemen, was het verminderen van rolmodellen in reclames op radio en televisie. Waar eerst nog beroemde voetbalsterren en andere sterfiguren de hoofdrol speelden in gokreclames, werd dat met onmiddellijke ingang verboden.

Later kwam daar ook het verbod bij van gokadvertenties in de openbare ruimte. Vergelijkbaar met het verbod op tabaksreclame, mochten er definitief geen advertenties meer zichtbaar zijn in de buitenlucht. Ook werd er strenger gehandhaafd, waarbij overtreders voortaan kunnen rekenen op forse boetes tot wel 10% van de jaaromzet.

Nieuwe Eisen Aanstaande

Dit waren echter relatief lichte voorschriften, want later zouden daar nieuwe aan worden toegevoegd, zoals vermeld door amsterdamsdagblad.nl. Vooral jonge spelers zijn kwetsbaar voor de aantrekkingskracht van online casino’s. Ook groeide het aantal CRUKS-registraties door een toenemend percentage van kansspelverslaafden in Nederland.

1. Promoties Aan Banden

Waar casino’s voorheen aantrekkelijke bonuspromoties aanhaalden om spelers aan te trekken, werd ook hier op ingegrepen. Zo mochten goksites geen reclame meer maken voor bonussen en konden hiervan alleen nog spelers ouder dan 24 jaar gebruikmaken. Daarnaast stelde de KSA een officieel verbod in op cashback bonussen.

2. Orka-besluit

In Juli 2023 werd het Orka-besluit aangekondigd, als verdere beperking op de advertentievrijheid van goksites. Internetwebsites moesten voortaan aantonen dat minstens 95% van alle bezoekers de leeftijd van 24 hebben bereikt. Ook moesten gokwebsites voortaan hun affiliatie marketing rapporteren en sportsponsoring aan banden leggen.

3. Matiging Van Sportsponsoring

Uit het Orka-besluit volgde verder ook nog dat sportsponsoring niet meer was toegestaan. Een tegenvaller dus voor met name de Nederlandse voetbalclubs, die gemiddeld rond de 5% van de totale sponsorinkomsten uit gokadvertenties halen. Er wordt verwacht dat de gemiste omzet jaarlijks rond de €70 miljoen zal liggen.

Voorbeelden Uit Het Buitenland

Hoe de markt zal reageren op de nieuwe voorschriften van de KSA, is nog maar de vraag. Als voorbeeld kijkt de toezichthouder vooral naar voorbeelden uit het buitenland. Daarbij zijn een aantal organisaties voorloper op het gebied van reclamerestricties terwijl andere toezichthouders er juist een meer liberaal beleid op na houden.

- Malta Gaming Authority (MGA)
- Gibraltar Licensing Authority (GLA)
- United Kingdom Gambling Commission (UKGC)
- Belgische Kansspelcommissie (BKC)
- Curaçao eGaming (CeG)

De Belgische gokautoriteit staat er samen met de Britse toezichthouder om bekend dat het een restrictief beleid heeft omtrent online casino advertenties. Adverteren is in sommige categorieën zelfs volledig verboden. Hoewel gokken online er wel legaal is, zelfs zeer populair, hebben licentiehouders in deze landen aan veel scherpe eisen te voldoen.

Effect Van Nieuwe Advertentievoorschriften

De maatregelen hebben zich zeker bewezen. De totale advertentie-uitgaven van online casino’s zijn met honderden miljoen euro’s per jaar gedaald. Dit werkt ook meteen door in het aantal CRUKS-registraties, dat rond de 7% jaarlijks aan het dalen is. Ook is de verminderde interesse in gokken merkbaar in een daling van het aantal casinoregistraties.

Maatregelen van de Kansspelautoriteit moeten niet te restrictief zijn als het aankomt op de inperking van casinowetgeving. Dat zou ertoe kunnen leiden dat spelers worden weggeleid naar meer competitieve markten in het buitenland. Dit is goed te zien aan wat er momenteel in de Belgische markt gaande is.

Bij minder restricties is het aantrekkelijker voor spelers om daar te gaan spelen. Daar komt nog bij dat Europese regelgeving doorwerkt in de Nederlandse wet, waardoor het nog altijd legaal is om te spelen bij casino’s met een buitenlandse licentie. Een leegloop naar buitenlandse goksites is echter niet het doel van de KSA.

Voorlopig Geen Nieuwe Maatregelen

Het is dan ook niet de verwachting dat de Nederlandse politiek zal beslissen tot verdere inperking van casinoreclames. Recentelijk werd een motie van een volledig casino reclameverbod in de Tweede Kamer verworpen omdat er geen meerderheid boven 70 zetels kon worden behaald. Een rechtse regering zal dit beleid blijven ondersteunen.