AMSTERDAM - Om producten te produceren of diensten te leveren, gebruiken Amsterdamse bedrijven machines en/of (elektrische) apparaten. Daarnaast zijn er waarschijnlijk ook de nodige meubels aanwezig in het bedrijfspand, zoals bureaus, kasten, tafels en stoelen. Dit alles wordt tot de inventaris van je bedrijf gerekend. Afzonderlijk zijn deze spullen misschien niet bijzonder veel geld waard, maar samen vertegenwoordigen ze over het algemeen een behoorlijke waarde. Daarom is het verstandig om je bedrijfsinventaris te verzekeren. In deze tekst leggen wij je uit hoe je dit efficiënt doet.

Bepaal de nieuwwaarde van je inventaris

Lijkt het je verstandig om een inventaris verzekering af te sluiten? Dan moet je een aantal zaken invullen. Zo wil een verzekeraar onder meer van je weten wat de nieuwwaarde van de inventaris van je bedrijf is. Veel ondernemers hebben hier geen weet van, waardoor ze soms lukraak een bedrag invullen. Zonde, want dit kan grote gevolgen hebben. Vul je een bedrag in dat lager ligt dan de daadwerkelijke nieuwwaarde? Dan moet je zelf geld bijleggen om de schade volledig te herstellen.

Voordat je de nieuwwaarde van je inventaris kunt bepalen, moet je eerst weten wat dit precies is. Kort door de bocht gaat het hier om het bedrag dat je nodig hebt om gelijkwaardige spullen terug te kopen. Zorg daarom dat je een idee hebt van de totale waarde van je inventaris. Houd hierbij altijd rekening met de btw. Kun je de btw verrekenen? Vul dan een bedrag exclusief btw in. Als dit niet het geval is, kies je voor een bedrag inclusief btw.

Kies een passend eigen risico

Net als bij veel andere verzekeringen krijg je bij het afsluiten van een inventarisverzekering ook te maken met eigen risico. Dit is het bedrag dat je zelf in moet leggen als er schade aan je inventaris ontstaat. Is de schade lager dan het eigen risico? Dan moet je alles zelf vergoeden. Als de schade (veel) hoger uitvalt, wordt alles boven het eigen risico vergoed door je verzekeraar.

Het eigen risico van een inventarisverzekering staat vaak niet vast. Bij de meeste verzekeraars kun je namelijk uit verschillende bedragen kiezen. Maak niet lukraak een keuze, maar weeg de voor- en nadelen van de opties tegen elkaar af. Bij een laag eigen risico hoef je zelf een minder groot deel van de schade te vergoeden, maar betaal je wel een hoge premie. Kies je voor een hoger eigen risico? Dan draai je zelf op voor een groter deel van de kosten, maar valt de premie lager uit.

Je voorraad valt niet binnen de dekking?

Verkoop je producten? Grote kans dat je een voorraad hebt om klanten snel te kunnen bedienen. Sommige ondernemers in de regio Amsterdam denken dat de voorraad van hun bedrijf binnen de dekking van een inventarisverzekering valt, maar dat is niet het geval. Bij deze verzekering draait het uitsluitend om spullen die niet voor verkoop bedoeld zijn en de voorraad is dit wel.

Wie de voorraad van zijn bedrijf (ook) wil verzekeren, sluit een voorraadverzekering af. Schade aan en diefstal van spullen die voor verkoop bedoeld zijn en in je bedrijfsgebouw aanwezig zijn, zijn dan ook verzekerd. Een goederenverzekering dekt schade aan je voorraad door brand, storm, bliksem, diefstal, inbraak, vandalisme en water dat via de kelder of begane grond binnenkomt. Ook ben je verzekerd voor schade aan spullen en dieren voor de verkoop en schade door een defect aan de koeling.