De Engelse term “big data” omvat een enorme hoeveelheid gegevens, in dit geval gegevens van (toekomstige) gebruikers. Het is dus veel meer dan de gegevens die iGaming bedrijven zelf bezitten, en het is zoveel groter dan de eigen gegevens op hun database. In dit artikel duiken we in de wereld van massa data en bekijken we hoe bedrijven in de kansspelsector dit in hun voordeel kunnen gebruiken.

Big data en de iGaming sector

Hoewel big data, of mass data, een complex begrip is dat op verschillende manieren kan worden gebruikt, zijn experts het erover eens dat deze gegevens zeer waardevol zijn voor allerlei soorten bedrijven. Dus ook voor die in de iGaming sector. Deze sector omvat allerlei soorten ondernemingen, waaronder deze drie grootste partijen:

  • online casino’s, inclusief live casino’s
  • online sportsbooks, voor het aanbieden van sportweddenschappen
  • software ontwikkelaars van casino spellen. Denk aan slots, live dealer games en spellen als roulette, blackjack en meer

Laten we eerst eens kijken naar de manier waarop big data relevant is voor aanbieders van online gokspellen. Door meer te weten te komen over de doelgroep, kunnen deze online casino’s en sportsbooks hun content beter laten aansluiten op de wensen van (toekomstige) spelers. Hoe beter deze bedrijven hun doelgroep begrijpen; hoe beter ze content aan kunnen bieden die relevant is. Het gaat hierbij zowel om de spelbibliotheek, maar ook om de uitstraling van de site, de bonusaanbiedingen, uitgelichte casino spellen, en nog veel meer. Je kunt het zo gek niet bedenken.

Casino’s zijn echter niet de enige partijen binnen de iGaming industrie die baat hebben bij het verkrijgen van data en de bijbehorende trends. Veel betrokkenen hechten veel waarde aan het verkrijgen van alle beste casino trends op één plek. Ook ontwikkelaars van spellen doen bijvoorbeeld zo veel mogelijk hun best om spellen te maken met een specifieke gebruiker in het achterhoofd. Hoe meer betrokken partijen te weten komen over de gebruikers, hoe aantrekkelijker spellen kunnen worden gemaakt, en hoe meer spelers het spel zullen willen (blijven) spelen. Hiervoor zijn een uiteenlopend aantal gegevens interessant. Denk aan: leeftijd, achtergrond, opleiding, inkomen, geslacht en dergelijke.

H2: Demografische gegevens online spelers


De Nederlandse Kansspelautoriteit (KSA) doet veel onderzoek naar de demografische gegevens van gebruikers en brengt een deel van deze big data in kaart. Deze monitoringsrapportages worden uitgevoerd in opdracht van de Rijksoverheid en bevatten veel waardevolle informatie die voor iedereen inzichtelijk is. Dus laten we eens wat van deze “massa data” en bijbehorende conclusies op en rij zetten, om een goed beeld te schetsen van de Nederlandse iGaming markt:

  • het bruto spelresultaat (BSR) was 1.3 miljard euro in de periode van een jaar, beginnend vanaf augustus 2022
  • het aantal spelers accounts bleef hangen rond de 830.000
  • in juli 2023 was het aantal accounts afkomstig van jongvolwassenen (18 t/m 23 jaar) goed voor 21% van het totale aantal accounts
  • jong volwassen spelers hebben (relatief gezien) een voorkeur voor het wedden op sport boven het spelen van casino spellen
  • over het algemeen spelen Nederlanders liever in het online of mobiele casino, dan bij sportsbooks

Als je kijkt naar deze gegevens, dan zou je kunnen concluderen dat sportweddenschappen meer aansluiten bij een jong publiek. Ook zou je als aanbieder van kansspelen kunnen opmaken dat het zinvoller is om te investeren in het uitbreiden van het online casino dan de sportsbook, en ook het aanbieden van bonussen waardevoller is in deze categorie. Dit zijn natuurlijk maar een paar voorbeelden.

Kanttekening

Bij het maximaliseren van de omzet moeten aanbieders van kansspelen zich houden aan de huidige wet- en regelgevingen. Zo is het bijvoorbeeld verboden om reclames uit te brengen die zich richten op een jonger publiek. Ook het aanbieden van bonussen aan jong volwassenen is niet toegestaan. Spelers in de iGaming sector dienen dus een manier te vinden om hun bedrijf te laten groeien, zonder hun licentie te verliezen. Iets waar de bedrijven die onderdeel van de Staat zijn echter heel goed in zijn. Ze staan namelijk in de top 5 van de reclamemakers met het grootste budget.

Conclusie

Big data, ook wel massa data genoemd, kan worden gebruikt door aanbieders van kansspelen en spelontwikkelaars om het aanbod beter te laten aansluiten op de spelers, evenals voor het aantrekken van nieuwe spelers. Legale aanbieders dienen zich hierbij uiteraard te houden aan de Koa wetgeving, die wordt gehandhaafd door de KSA.