AMSTERDAM - Eye Filmmuseum heeft de AICA-Oorkonde 2019 gewonnen. Volgens de leden van de Nederlandse afdeling van AICA (Association Internationale des Critiques d'Art) heeft Eye zich op een bijzondere manier onderscheiden op het gebied van beeldende kunst in de jaren 2016, 2017 en 2018.


AICA kent jaarlijks afwisselend een Oorkonde toe aan een Nederlandse publicatie, een tentoonstelling en een instelling. Eye Filmmuseum heeft op 28 oktober de AICA-Oorkonde 2019 gewonnen. Uit het juryrapport:

“Eye Filmmuseum viel de jury op vanwege de brede aanpak op het grensgebied van film en beeldende kunst. Een grote nieuwsgierigheid naar deze kruisbestuiving resulteert in een uniek en aantrekkelijk tentoonstellingsbeleid met steeds een rijk gevuld en uitdagend publiek programma. De Eye Art & Film Prize, opgericht in 2015, onderstreept het commitment aan dit grensgebied." (...)

“We nomineerden Eye Filmmuseum voor de manier waarop het oude Filmmuseum zich opnieuw heeft uitgevonden via deze verbreding naar kunstenaarsvideo’s en kunstenaarsfilms, en vanwege de zorg voor het behoud van deze vergankelijke media. Zowel aan jong talent als aan grote namen uit de wereld van film en beeldende kunst wordt aandacht besteed en het museum trekt continu een breed publiek. Niet in de laatste plaats vanwege het aantrekkelijke en herkenbare gebouw, dat ook ruime erkenning in het buitenland krijgt." (...)

“De kwaliteit waarmee dit alles wordt gepresenteerd wordt ook door de kunstenaars zelf sterk gewaardeerd en leidde er onder meer toe dat William Kentridge zijn installatie 10 Drawings for Projection aan Eye schonk.”

Sandra den Hamer, directeur Eye Filmmuseum, zei in haar dankwoord: “Het is een enorme eer om deze prijs te krijgen. Toen we in 2012 open gingen zeiden we: eindelijk heeft de film in Nederland het museum dat het verdient. De film als jongste en meest dynamische van alle kunsten heeft een echt museum nodig. Tegelijkertijd stelden we onszelf de vraag: hoe stellen we film tentoon? We wisten wat we niet wilden. We wilden in plaats van brieven en objecten juist het bewegend beeld centraal stellen. Zoals onze curator en Director of Exhibitions Jaap Guldemond zegt: "We maken geen tentoonstelling óver iets maar ván iets.”