AMSTERDAM - De onderdoorgang op de Droogbak, tussen de De Ruijterkade en Prins Hendrikkade, wordt vanaf 8 januari vijf maanden afgesloten. Dan begint de verdieping van de Westertoegang. Het zijn de eerste werkzaamheden aan de nieuwe entree van de stad. Dit project gaat in totaal zo’n vijf jaar duren.

Het wegdek wordt zeventig centimeter verlaagd. Zo kunnen vrachtwagens en touringcars onder het spoorviaduct rijden. In de toekomst is de route via de Westertoegang namelijk de enige route voor gemotoriseerd verkeer om op het Prins Hendrikplantsoen te komen. Doorgaand verkeer rijdt in de toekomst niet meer aan de centrumzijde, maar aan de IJ-zijde langs het station.

Wat gaat er gebeuren?

De weg onder het spoorviaduct wordt afgegraven en er komt een nieuwe betonnen bak in. Die is nodig om de weg en de kade stabiel te houden. Daarbovenop wordt de nieuwe weg aangelegd. In het hele gebied worden kabels en leidingen verlegd en wordt de verkeerssituatie aangepast.

Gevolgen voor het verkeer

De werkzaamheden duren ongeveer vijf maanden; van 8 januari tot en met eind mei. Deze hele periode is de Droogbak tussen de De Ruijterkade en de Prins Hendrikkade dicht voor al het verkeer. Autoverkeer op de Prins Hendrikkade blijft de hele periode mogelijk. Het Singel is tussen half februari en half maart twee periodes afgesloten vanaf het kruispunt Droogbak-Prins Hendrikkade. Ook voor fietsers en voetgangers zijn er omleidingen. Meer informatie hierover staat op de website.

Entree

De centrumkant van Amsterdam Centraal krijgt de komende vijf jaar een nieuwe inrichting. De nieuwe entree van de stad wordt prettig, veilig en goed bereikbaar voor reizigers, bezoekers en omwonenden. Met meer water, meer ruimte voor voetgangers en fietsers en minder auto’s.

www.amsterdam.nl/deentree