AMSTERDAM - De gemeente Amsterdam stuurt deze en komende week een waarschuwing naar detailhandelsbedrijven, die de ja-jasticker aan hun laars hebben gelapt. Bij een volgende overtreding kan een last onder dwangsom van 500 euro per verspreide folder worden opgelegd.
Amsterdam heeft per 1 januari de ja-jasticker ingevoerd, om het milieu te ontlasten (minder papier en minder plastic). Dat betekent dat alleen bij inwoners die een ja-jasticker op hun brievenbus hebben geplakt, nog reclamedrukwerk mag worden bezorgd.
Tot vorige week vrijdag (12 januari) kwamen er bij de gemeente 66 meldingen binnen van burgers, die niet zo’n sticker hadden geplakt en toch folders van detaillisten ontvingen. Gemeentelijk voorlichter Peter Paul Ekker bevestigt het aantal meldingen, en bevestigt noch ontkent dat maar liefst enkele tientallen retailers als gevolg daarvan tegen ‘een gele kaart oplopen’. Ekker noemt zelf niet een exact aantal overtreders. “Maar het klopt dat we eerst een waarschuwing afgeven, zodat er ook ruimte is voor verbetering bij alle partijen. Bij de eerstvolgende overtreding kan een last onder dwangsom worden opgelegd.” Drie keer geel is rood; dan wordt de dwangsom ook geïnd. “Die bedraagt 500 euro per folder.”
De invoering van de sticker werd een feit, nadat de reclamebranche eind vorig jaar de tegen Amsterdam aangespannen rechtszaak had verloren. Hoewel de brancheorganisatie meermalen luid heeft aangekondigd in hoger beroep te gaan, is dat nog niet officieel gebeurd.