AMSTERDAM - Misleidend hoge kortingen, overbelasting van bezorgdiensten en consumenten met spijt van hun aankoop, in de praktijk valt Black Friday voor velen vies tegen. Daarom lanceert voedingssupplementenaanbieder Goldea Health een verantwoord alternatief: Charity Friday. In plaats van kortingsacties aan te bieden, doneert het de helft van de Black Friday-omzet aan een goed doel. Volgers konden via de socialemediakanalen stemmen op de liefdadigheidsorganisatie die zij graag steunen.


“Gelukkig zien steeds meer winkeliers en webshops de gekte van Black Friday in”, signaleert Lucinda Camera, oprichtster van Goldea Health. Het nader te bepalen goede doel – voorheen doneerde Goldea onder meer omzetpercentages aan De Voedselbank – wordt vrijdag bekendgemaakt. Volgers konden kiezen uit onder meer de Prinses Maxima Stichting, Stichting Dierenlot en Natuurmonumenten. “Zo zetten we een steeds extremere uitwas van de huidige consumptiemaatschappij om in positieve energie”, stipt Camera aan. “Met Charity Friday geven we terug aan de samenleving en we hopen dat andere ondernemers dit voorbeeld volgen.”

Druk op klimaat en bezorgdiensten verminderen

Charity Friday moet niet alleen liefdadigheidswerk faciliteren, ook voorkomen deelnemers dat zij bijdragen aan de voor de periode kenmerkende pakketdrukte. Zij focussen immers niet op zo veel mogelijk afzet, zoals webshops die wél met kortingen strooien. “De vele online bestellingen zorgen voor een ongekend hoge druk op het logistieke netwerk en daarmee ook op het milieu”, legt Lucinda Camera uit. “Bovendien halen de kortingen de consumenten over om aankopen te doen waar zij later spijt van krijgen.”

Camera wijst er op dat de kortingen in werkelijkheid vaak niet eens het beloofde voordeel bieden. “Wanneer consumenten eenmaal tot bezinning komen, gaan de pakketten dan ook weer net zo snel retour, met opnieuw logistieke piekdrukte tot gevolg”, aldus Camera. “Per saldo is er dus ook nog eens niets verkocht, terwijl zowel de bezorgservices als het klimaat dubbel worden belast.”

Black Friday, Green Friday, Charity Friday

Een eerder gelanceerd alternatief voor Black Friday is Green Friday. Deelnemers aan die actie vragen aandacht voor het klimaat, door mensen bewust na te laten denken over de aankopen die zij doen. Tot zover dragen Green Friday en Charity Friday dezelfde boodschap uit. Maar waar het bij Green Friday vaak blijft bij bewustwordingsacties, stellen de donaties in het kader van Charity Friday heel concreet liefdadigheidsinstellingen in staat om hun goede werk te blijven doen.

Over Goldea Health

Goldea Health, opgericht in 2020, ontwikkelt en verkoopt volledig plantaardige voedingssupplementen. Deze zijn vrij van kunstmatige toevoegingen, waarmee het in haar markt een uitzonderingspositie inneemt. Daarnaast focust Goldea op gebruiksgemak, werkt het samen met natuurwetenschappers en verleent het gratis advies over gezonde voeding en supplementen als onderdeel van een gezonde levensstijl.

In alles wat het doet, let Goldea bovendien op haar impact, zowel op het milieu als op de maatschappij. Zo kiest het voor ontwikkeling en productie in Nederland, dichtbij de consument, en maakt het gebruik van een logistieke faciliteit waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt re-integreren, evenals van een sociale werkplaats voor haar promotieartikelen.