AMSTERDAM - Online marketing wordt steeds belangrijker voor ondernemers in Amsterdam. Als bedrijf moet je online zichtbaar zijn. Maar waar moet je beginnen? En wat doe je als je merkt dat je veel internationale klanten hebt? SEO, SEA, Social media, en contentmarketing zijn veel voorkomende termen binnen online marketing.
In dit blog leggen we de begrippen uit en delen we een aantal tips om te beginnen met online marketing.
Maar eerst: heb je veel internationale klanten?
Dan doe je er verstandig aan om je marketing-uitingen te vertalen. Schakel hier een professioneel vertaalbureau voor in.
Je kunt bij een vertaalbureau in Amsterdam aankloppen als je een tekst wilt laten vertalen. Het bureau zoekt passende vertalers bij de opdracht: dat hoef je dus niet zelf te doen. Dat is een van de voordelen van een vertaalbureau.
Een goed bureau werkt met native speakers. Als je een goed vertaalbureau hebt gekozen, is er ook altijd een revisieronde bij elke vertaalopdracht. Zo verkleint een bureau de kans op vertaalfouten.
Dit zijn de belangrijke online marketing begrippen voor ondernemers in Amsterdam
Contentmarketing
Contentmarketing een vorm van marketing is waarbij je relevante en waardevolle content creëert waarmee je een duidelijk afgebakende doelgroep aanspreekt. Met als doel een specifieke doelgroep aan te zetten tot winstgevende acties.
En het woord “waardevol” maakt het hier verschil. Dit brengt de hele definitie van contentmarketing naar een hoger niveau. Zonder dit sleutelwoord kan deze definitie over iedere vorm van content gaan, zelfs over reclame en advertenties.
Het belangrijkste verschil is dat mensen waardevolle content opzoeken en willen consumeren, in tegenstelling tot advertenties die vaak gemeden worden.
SEO - Zoekmachine optimalisatie
We vallen direct met de deur in huis: SEO betekent Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. SEO is het optimaliseren van content, zodat je goed gevonden wordt in de organische zoekresultaten van een zoekmachine.
Waarom is SEO nou zo interessant? Heel eenvoudig: omdat het elke maand gratis traffic naar je website oplevert.
Simpel gezegd is SEO alles wat je kunt doen om zoekmachines te laten zien dat jouw pagina het beste resultaat is voor iemands zoekvraag. Wil je aan de slag met SEO? Dan kun je ervoor kiezen om je SEO uit te besteden.
Alle zoekmachines hebben immers hetzelfde doel: om de gebruiker de beste, relevantste resultaten te laten zien.
Hoe je SEO precies moet doen is afhankelijk van de zoekmachine waarvoor je optimaliseert. Wil je meer organisch verkeer naar je webpagina’s? Dan ben je voor het algoritme van Google aan het werk. Wil je dat je video’s vaker worden bekeken, dan draait het om het algoritme van YouTube.
Elke zoekmachine heeft zijn eigen ranking-algoritme.
SEA - Search engine advertising
Onder Search Engine Advertising wordt het tegen betaling plaatsen van advertenties boven en naast de natuurlijke zoekresultaten verstaan. De advertentie wordt vertoond als een zoekmachinegebruiker een aan de advertentie gekoppeld woord of woordgroep intypt.
De adverteerder betaalt alleen voor de zoekmachinegebruikers die op een van zijn advertenties klikken. De advertenties verwijzen naar een webpagina van de adverteerder.
Social media marketing
Social media marketing is het gebruik van social media platforms en websites om een product of dienst te promoten.