AMSTERDAM - Ons land kent pakweg 19 miljoen mensen. Een behoorlijk aantal, met name als je het afzet tegen het aantal inwoners van pakweg 10 jaar geleden. Desalniettemin is Nederland een vrij kleine afzetmarkt voor bedrijven. Ga maar eens na hoeveel mensen er in Frankrijk of Duitsland wonen.

Ben je met je bedrijf in eigen land succesvol? Dan loop je al snel tegen de grenzen van ons land aan. De figuurlijke grenzen uiteraard; je hebt immers maar een bepaalde doelgroep in ons land. In zo’n situatie is het interessant om ook je pijlen op het buitenland te richten. Daar zijn zelfs 3 goede redenen voor te verzinnen.

Andere wensen in het buitenland

Wat voor producten of diensten bied je met je bedrijf aan? Mogelijk zijn dit producten of diensten ter vermaak. Of mogelijk zijn dit producten of diensten waarmee je een bepaald probleem oplost. Ongeacht wat je precies aanbiedt, sluiten je producten of diensten mogelijk in het buitenland veel beter aan.

Dit heeft puur te maken met de wensen van je doelgroep. Deze wensen zijn in ons land mogelijk anders dan in het buitenland. Dit maakt het extra interessant om juist de stap naar het buitenland te maken.

Goed om te weten: onder meer de cultuur in een land is hier bepalend voor. Wist je bijvoorbeeld dat men in Frankrijk veel waarde hecht aan de geschiedenis? Dat is anders dan in Nederland; hier zijn we meer gewend om naar de toekomst te kijken. Dit uit zich bijvoorbeeld in andere wensen ten opzichte van het buitenland. Iets waar je als ondernemer succesvol op in kunt springen, ook bij de werving selectie duitsland.

Het is niet al te lastig

Zie je het zitten om bijvoorbeeld in Duitsland te ondernemen? Dan kun je eenvoudig een gmbh oprichten, een kantoor in Duitsland openen en je producten/diensten aanbieden.

Dit klinkt vrij eenvoudig, niet waar? Internationaal ondernemen is inderdaad niet al te lastig. Je hebt de juiste contacten, duits personeel, een internationale website en de juiste producten/diensten nodig. Beschik je over deze mix van ingrediënten? Dan kun je vrij eenvoudig de stap naar het buitenland maken.

Tip: doe wel goed onderzoek naar interessante landen. Ondernemen in Portugal is bijvoorbeeld heel anders dan ondernemen in Duitsland. Overigens hoef je niet per sé een kantoor in een ander land te openen. Je kunt ook prima producten exporteren naar Duitsland handelend vanuit je Nederlandse bedrijf.

Veel grotere afzetmarkt

Dit is eigenlijk de voornaamste reden om internationaal te ondernemen: de veel grotere afzetmarkt. Zoals eerder al aangegeven wonen er in Nederland pakweg 19 miljoen mensen. In Duitsland wonen maar liefst 83 miljoen mensen. In Frankrijk wonen maar liefst 68 miljoen mensen.

Kies je ervoor om in deze landen te ondernemen? Dan heb je dus een doelgroep van ongeveer 151 miljoen mensen. Dat is een bijna 8 keer grotere doelgroep dan als je alleen in Nederland zou handelen.

Voldoende reden dus om de stap naar het buitenland te maken. Verdiep je goed in alle mogelijkheden, bekijk de verschillende landen goed en durf de stap te wagen. Ondernemen gaat nu eenmaal altijd gepaard met risico’s.