H. V. zat in de auto met Marlon D., hij werd veroordeeld tot zes jaar cel. Enkele weken voor de roof eind februari 2005, werd een mislukte poging gedaan. Ook toen bestuurde H. V. de bus, maar zat niet D. maar Erik P. naast hem. Hij haakte na deze poging af, D. nam zijn plek in. P. werd voor de poging tot roof door de rechtbank in Haarlem veroordeeld tot 3,5 jaar cel.
Vanaf het begin was duidelijk dat de dieven hulp van binnenuit moesten hebben gehad. Luchthavenmedewerker Ramazan N. observeerde wekenlang op Schiphol voor de bende. Hij werd door de rechtbank tot vijf jaar cel veroordeeld.
Vrijspraak
Zijn collega Raoul T. stond ook hiervoor terecht, maar hij werd vrijgesproken van medeplegen van de roof. Hoewel de rechtbank wel degelijk aanwijzingen ziet, is het niet wettig en overtuigend bewezen. Wel kreeg T. een celstraf van zes maanden, waarvan drie voorwaardelijk, voor witwassen.
Simon van M., de man die volgens het Openbaar Ministerie de luchthavenmedewerkers en de diamantdieven aan elkaar had gekoppeld, werd ook vrijgesproken. De rechtbank ziet daar geen bewijs voor. Hij kreeg wel een celstraf van twee maanden omdat hij verboden wapens in zijn bezit had.
Undercoveroperatie
De zaak kwam pas enkele jaren geleden aan het rollen na een langdurige undercoveroperatie door de politie. In totaal is voor ruim 72 miljoen dollar aan diamanten buitgemaakt, de grootste roof in de Nederlandse geschiedenis. Het grootste gedeelte van de buit is nooit teruggevonden. Ook bleef een groot deel achter in de bus, die vlakbij de luchthaven was achtergelaten.
De zeven verdachten werden pas begin 2017 aangehouden, een kleine twaalf jaar later. Dat gebeurde onder meer na een jarenlang undercovertraject van de politie. Zes van hen moeten terechtstaan, de zevende verdachte en waarschijnlijk het brein achter de overval overleed onlangs.