Uit het dossier blijkt, volgens het OM, wat de werkwijze van deze criminelen is. Iemand benadert de ouderen telefonisch en doet zich voor als medewerker van de bank. De slachtoffers wordt vertelt dat er fraude wordt gepleegd met hun bankrekening, waardoor ze snel actie moeten ondernemen. Een andere ‘medewerker’ komt vervolgens aan de deur om de pinpassen op te halen. Waar vervolgens zoveel mogelijk geld vanaf wordt gehaald.
Chauffeur
De 21-jarige verdachte zou in ieder geval zeven keer betrokken zijn geweest bij deze vorm van oplichting. Volgens het OM was hij telkens de chauffeur die naar de adressen van de slachtoffers toe reed om vervolgens de pinpassen weer af te geven, zodat er mee gepind kon worden. De adressen van de slachtoffers kreeg hij via een Snapchatgroep, waarin de criminelen informatie met elkaar deelden.
De verdachte liep tegen de lamp toen hij op 22 september 2022 een oudere uit Leusden wilde oplichten. Het slachtoffer kreeg op tijd argwaan en schakelde de politie in. De verdachte en zijn bijrijders konden worden aangehouden en in de auto werden verschillende pinpassen (niet op naam van de inzittenden), simkaarten, een ABN AMRO-reader, nette kleding en een bivakmuts gevonden.
Verklaringen
Naast de spullen in de auto bestaat het belangrijkste bewijs tegen de verdachte ook uit chatgesprekken, gegevens uit zijn telefoon en verklaringen van slachtoffers. Ook zijn eigen verklaring en de verklaring van één van zijn bijrijders behoren tot het bewijs. De verdachte bekent namelijk dat hij in de auto reed waarmee de pinpassen werden opgehaald, al zegt hij niet te hebben geweten dat de pinpassen gebruikt werden voor fraude.
Het OM is er echter van overtuigd dat de verdachte doelbewust heeft samengewerkt om ten koste van kwetsbare ouderen zoveel mogelijk geld te verdienen. Dat blijkt ook uit het strafblad van de verdachte. De man werd al eerder werd veroordeeld voor diefstal en op 15 augustus 2022 ook al aangehouden voor vergelijkbare feiten. “In die zaak gaat het om precies dezelfde modus operandi”, aldus de officier van justitie. “De verdachte zou toen ook de bestuurder zijn geweest. Dat betekent dat hij dus dondersgoed wist waar hij mee bezig was.”
Makkelijke prooi
In dit onderzoek zijn uiteindelijk zeven feiten aan de verdachte gekoppeld. De slachtoffers komen uit Leusden, Harmelen, Baarn, Laren, Landsmeer en Culemborg. In vijf gevallen zijn bankpassen en pincodes afgegeven. In twee gevallen bleef het bij een poging omdat de aangevers argwaan kregen. In totaal is er meer dan 11.000 euro buitgemaakt.
Het Openbaar Ministerie neemt de verdachte zijn rol in deze bankhelpdeskfraude zeer kwalijk. “Op geen enkel moment heeft de verdachte zich bekommerd om het lot van de slachtoffers, die allen (hoog)bejaard zijn”, ligt de officier van justitie toe. “De jongste was 70 jaar en de oudste was 89 jaar oud. Dit zijn kwetsbare mensen die als een makkelijke prooi worden gezien.”
Stress en fysieke klachten
Bij het bepalen van de strafeis is rekening gehouden met de persoonlijke omstandigheden van de verdachte. Strafverzwarend is het feit dat de slachtoffers doelbewust zijn uitgekozen op hun leeftijd. Er is mede daardoor niet alleen sprake van financiële schade, maar ook van zodanige stress dat dit fysieke klachten heeft gegeven.
Alles meewegende eist het Openbaar Ministerie twintig maanden gevangenisstraf, waarvan zes voorwaardelijk. Wanneer de rechtbank uitspraak doet is nog onduidelijk. De andere strafzaak tegen de verdachte zal op 18 september behandeld worden bij de rechtbank in Breda. Een bijrijder die gelijktijdig werd gearresteerd, een 17-jarige jongen uit Almere, zal op 23 oktober op een OM-hoorzitting moeten verschijnen.
Tips van de politie
U kunt zelf voorkomen dat u slachtoffer wordt. Belt een bankmedewerker u en vertrouwt u het niet? Hang dan op en bel het nummer van de bank dat u kent. Laat nooit iemand uw pinpas ophalen of een programma op uw computer installeren. Waarschuw ouderen en kwetsbare mensen in uw omgeving voor deze praktijken.
Als u toch bent opgelicht, is het belangrijk dat u zo snel mogelijk aangifte doet bij de politie en uw bank informeert. Misschien schaamt u zich ervoor. Dat is niet nodig. U bent niet de enige die dit overkomt. U heeft te maken met professionele (cyber)criminelen. Slachtofferhulp Nederland kan u helpen met emotionele ondersteuning na online fraude.