Het slachtoffer opent die donderdag een e-mail die van PostNL lijkt te zijn. In de mail staat dat er een pakketje voor hem onderweg is waar invoerrechten voor moeten worden betaald. Als hij op een link in de mail klikt, komt hij op een website die rood opflikkert. Er verschijnt een rood veld met de tekst: ‘Uw rekening is gehackt’.
Een paar uur later wordt het slachtoffer gebeld door de ING-bank, zo denkt hij. Het telefoonnummer dat via nummerherkenning verschijnt, lijkt ook sterk op het nummer van de ING-bank. Een zogenaamde ING-medewerker vertelt het slachtoffer vervolgens dat zijn bankrekening gehackt is en dat er twee bankpassen op zijn naam zijn aangevraagd. Er zou zelfs al een poging zijn gedaan om geld te pinnen van zijn bankrekening. De medewerker loodst het slachtoffer telefonisch door een procedure om zijn bankrekening veilig te stellen. Omdat de medewerker heel stellig en geloofwaardig overkomt, volgt het slachtoffer alle aanwijzingen op. Het slachtoffer moet inloggen in de omgeving van de ING-bank en zijn gegevens invullen. Tevens moet hij zijn daglimiet verhogen. Dan geeft de medewerker aan dat de bankpas vernietigd moet worden. Er zal daarom een medewerker van PostNL naar het slachtoffer worden gestuurd en die komt de bankpas ophalen. De PostNL-medewerker zal zich melden met een bepaalde code, zodat het slachtoffer weet dat hij zijn bankpas alleen aan die persoon mag meegeven.
Terwijl het slachtoffer nog in gesprek is met de zogenaamde ING-medewerker, wordt aangebeld en een zogenaamde PostNL-medewerker meldt zich met de ‘geheime code’. Het slachtoffer geeft zijn bankpas vervolgens aan deze man mee. Direct nadat de bankpas is meegegeven en het slachtoffer telefonisch nog in gesprek is met de bankmedewerker, komt de kleindochter van het slachtoffer binnen. Zij voelt meteen dat de situatie niet klopt en waarschuwt het slachtoffer dat hij het gesprek moet afbreken. Het slachtoffer beëindigt vervolgens het gesprek. Ondertussen belt de kleindochter met de fraudelijn van de ING. Op het moment dat zij de helpdesk te pakken krijgt, is er al geld van de bankrekening van het slachtoffer afgeschreven. Er is rond 15.50 uur € 5.000 opgenomen bij een geldautomaat in de Jodenbreestraat in Amsterdam.
Signalement verdachten
Van de man die het geld opneemt zijn beelden. Zijn signalement:
- Man;
- Licht getinte huidskleur;
- Rond de 25 jaar oud;
- Normaal postuur;
- Ringbaardje en snor;
- Bril met goudkleurige pootjes;
- Pet met Gucci-logo.
Het slachtoffer omschrijft de zogenaamde PostNL-medewerker als volgt:
- Man;
- Licht getinte huidskleur;
- 1.70 meter lang;
- Casual gekleed, droeg geen PostNL-kleding.
Het is niet duidelijk of de man die met de bankpas gepind heeft ook de pas heeft opgehaald bij het slachtoffer. De verdachte op de beelden wordt vooralsnog dan ook alleen verdacht van het pinnen met de gestolen bankpas.
Informatie delen
Herkent u de man op de beelden of heeft u andere informatie in deze zaak? Vul dan het tipformulier in. U kunt uw informatie ook telefonisch doorgeven via de opsporingstiplijn: 0800-6070. Wilt u liever anoniem blijven, bel dan naar Meld Misdaad Anoniem: 0800-7000 of vul geheel anoniem op www.meldmisdaadanoniem.nl het tipformulier in.