Een vrouw krijgt op 16 november 2020 een mail die er uit ziet alsof deze is verstuurd door haar eigen bank. In de mail staat een link waar zij op klikt en ze komt terecht in de voor haar bekend bankomgeving. Tenminste, dat denkt ze. Ze vult – voor haar beide rekeningen - alle gevraagde gegevens in en stuurt haar oude bankpas, op verzoek doorgeknipt, op naar een adres in Den Bosch. Als zij ruim een week later inlogt in haar bankomgeving ziet zij dat er ongevraagd op 20, 21 en 22 november 2020 geld is afgeschreven van haar bankrekening in Den Bosch, Rijswijk, Rosmalen en Amsterdam. Beide bankrekeningen zijn direct geblokkeerd, maar het kwaad is dan al geschied. Wij zijn op zoek naar de man die op 20 november 2020 in Amsterdam-Zuid geld opneemt en betaalt met de doorgeknipte bankpas van het slachtoffer: bij geldautomaat in de Van Baerlestraat en bij een winkel in de P.C. Hooftstraat.
Signalement
Bij de opname bij de geldautomaat in de Van Baerlestraat draagt de verdachte geen mondkapje. Daarna, in een winkel in de P.C. Hooftstraat, draagt hij wel mondkapje. Verder zou de man als volgt worden omschreven:
- man
- lichte huidskleur
- fors postuur
- kort donkerblond haar
- draagt grijze trui met capuchon
- zwarte bodywarmer
- spijkerbroek
- witte gympen
Verdacht
De man op de beelden wordt verdacht van het betalen en geld opnemen met een gestolen bankpas. Of hij ook te maken heeft gehad met de fraude, is onbekend, maar wordt uiteraard nog onderzocht.
Preventie
Banken vragen nooit om je pincode of om je bankpas op te sturen. Ook vragen banken nooit om geld over te maken naar een onbekende rekening, ook niet in noodgevallen.
Vragen
Herkent u de man op de beelden of heeft u andere informatie in deze zaak? Vul dan het tipformulier in. U kunt uw informatie ook telefonisch doorgeven via de opsporingstiplijn: 0800-6070. Wilt u liever anoniem blijven, bel dan naar Meld Misdaad Anoniem: 0800-7000 of vul geheel anoniem op www.meldmisdaadanoniem.nl het tipformulier in.