Op dinsdag 30 november omstreeks 13.30 uur wordt het hoogbejaarde echtpaar gebeld door een zogenaamde bankmedewerker. De bankmedewerker geeft aan dat hij van de fraudeafdeling is van hun bank. Er zou mogelijk gefraudeerd zijn met de bankrekening van het echtpaar en om dat te controleren, moet de bank hun bankpas scannen. De medewerker vertelt het echtpaar dat een andere medewerker langskomt om de bankpas op te halen. De medewerker die langskomt, zal zich legitimeren met een speciale code. Vervolgens speelt de medewerker aan de lijn een bandje af waarop het slachtoffer zijn pincode op moet inspreken. De medewerker weet het echtpaar drie uur aan de praat te houden. Hij geeft onder andere het advies om de komende dagen de telefoon en het internet niet te gebruiken. Ondertussen wordt de bankpas opgehaald door een man die zich met de speciale code legitimeert.
Terwijl het echtpaar aan de praat wordt gehouden, wordt er op verschillende plekken in Amsterdam met de bankpas van het stel betaald en gepind. Een dag later, op woensdag 1 december, wordt het echtpaar weer gebeld door een zogenaamde bankmedewerker. Hij vertelt het echtpaar dat er een geldopdracht van het buitenland op hun rekening is gekomen, maar dat ze de bankrekening in de gaten houden. Ondertussen vinden er weer transacties op hun rekening plaats.
Op donderdag 2 december gaat het echtpaar naar hun bank en daar horen dat ze zijn opgelicht. Er is voor ruim 3000 euro van hun rekening verdwenen doordat er op verschillende plekken in Amsterdam gebruik is gemaakt van hun pas.
Signalement verdachte
De slachtoffer omschrijven de man die de pas bij ze op kwam halen als volgt:
- Man;
- Licht getinte huidskleur;
- Ongeveer 1.80 lang;
- Normaal postuur;
- Donkere parka;
- Zwart mondkapje;
- Vermoedelijk rond de 25 jaar;
- Vermoedelijk gekruld haar, droeg een capuchon.
De verdachte die gebruik maakt van de bankpas kan als volgt worden omschreven:
- Man;
- Licht getinte huidskleur;
- Donker kort haar;
- Donkere wenkbrauwen;
- Donkere gezichtsbedekking;
- Donkere jas.
Het is onbekend of deze verdachte ook betrokken is geweest bij de babbeltruc en/of diefstal van de bankpas.
Pas op!
De zogenaamde medewerkers hebben goed hun best gedaan om de slachtoffers met allerlei praatjes bang te maken. Hun vertrouwen is hierdoor ernstig geschaad. Banken weer niet op deze manier: wees alert zodra er gesproken wordt over oplichting, het ophalen van bankpassen en het delen van gegevens. Oplichters proberen op allerlei manieren het vertrouwen van mensen te winnen, bijvoorbeeld met het identificeren met speciale codes. Trap hier niet in! Vertrouwt u de situatie nou niet, hang dan op en bel zélf naar uw bank.
Informatie delen
Herkent u de man op de beelden of heeft u andere informatie in deze zaak? Vul dan het tipformulier in. U kunt uw informatie ook telefonisch doorgeven via de opsporingstiplijn: 0800-6070. Wilt u liever anoniem blijven, bel dan naar Meld Misdaad Anoniem: 0800-7000 of vul geheel anoniem op www.meldmisdaadanoniem.nl het tipformulier in.