AMSTERDAM - Van liegen en bedriegen heeft hij een gewoonte gemaakt, zei de officier van justitie vandaag voor de Amsterdamse rechtbank in de strafzaak tegen een 21-jarige Amsterdammer. De man zou vooral oudere personen hebben wijsgemaakt dat er iets mis was met hun bankrekening en dat hij ze wel zou helpen. In plaats van ze te helpen, troggelde hij ze geld af. Vandaag eiste het OM drie jaar gevangenisstraf tegen hem.
De officier van justitie: “Met zijn handelen heeft hij alle slachtoffers leed aangedaan, hun vertrouwen geschonden en hen angst aangedaan. Deze slachtoffers voelen zich stom of schuldig, en ervaren angst klachten als gevolg van wat hen is overkomen. Ze hebben geen vertrouwen meer in het online betalingsverkeer of überhaupt het voeren van telefoongesprekken.”
Zelfde specifieke werkwijze
Op de tenlastelegging staan elf feiten met achttien slachtoffers. Ze zouden voor bijna 35 duizend euro zijn opgelicht. Het is slechts het topje van de ijsberg van de strafbare feiten en het aantal slachtoffers, stelt de officier van justitie. Het onderzoek naar de Amsterdammer startte in juli 2023 na een grote hoeveelheid aangiftes van oplichting met dezelfde specifieke werkwijze. In de aangiftes kwamen steeds dezelfde drie I-meinummers terug waarmee werd gebeld door de oplichters. Twee van de drie Imei-nummers kon de politie in verband brengen met de verdachte. Op gegevensdragers van de verdachte die de politie in beslag nam na zijn aanhouding trof de politie aanwijzingen voor betrokkenheid bij nog meer aangiftes. Ook trof de politie daarop gegevens van slachtoffers aan.
De verdachte zou de meeste slachtoffers hebben gebeld en zich hebben voorgedaan als bankmedewerker. De slachtoffers zou hij hebben wijsgemaakt dat er iets mis zou zijn met hun bankrekening. Ze moesten een app downloaden waarmee hij kon meekijken in hun bankomgeving. Vervolgens zou hij ze hebben aangespoord om geld over te boeken naar verschillende bankrekeningen. Volgens het OM heeft de verdachte de persoonsgegevens van zijn slachtoffers aangekocht via berichtendienst Telegram. Op zijn Ipad zijn persoonsgegevens van duizenden personen gevonden.
Stuitend en doortrapt
Met het geld van de slachtoffers zou de verdachte cadeaukaarten hebben aangeschaft waarmee hij iPhones en luxegoederen heeft besteld die in de buurt van zijn woning werden afgeleverd. In zijn woning zijn vele luxe goederen aangetroffen, veelal dure kleding.
De manier waarop de fraude wordt gepleegd is koelbloedig, professioneel, stuitend en doortrapt, zei de officier van justitie vandaag op zitting. “Aan de hand van belscripts worden slachtoffers soms uren aan de lijn gehouden en wijs gemaakt dat er iets mis is met hun bankrekening en dat de medewerker aan de lijn hen gaan helpen. We zien helaas regelmatig dat er bewust wordt gezocht naar kwetsbare slachtoffers, omdat die gemakkelijker te beïnvloeden zijn.”
De rechtbank doet op 30 september uitspraak.